Taxa de poluare auto va fi redusă la un nivel inferior celui actual, care este de trei ori mai mare comparativ cu valorile din luna iulie 2008, existând posibilitatea ca statul să restituie diferența de bani proprietarilor de vehicule care au achitat taxa la valoarea triplată, iar ulterior, până în vară, va fi promovat un proiect de lege prin care va fi instituită o taxă anuală pentru toți poluatorii, a declarat, miercuri, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.
Noile valori ale taxei de poluare auto, care urmează să fie aplicată până în vară, vor fi efectuate de Guvern prin ordonanță de urgență, în următoarea ședință a Executivului.
„Taxa va folosi aceleași principii, dar coeficienții nu vor mai fi la fel de mari. Asta pe termen scurt, pentru că am spus că vom introduce în Parlament un proiect de lege care să reprezinte o taxă anuală pentru toți poluatorii. Până atunci, se va aplica noua taxă. Este vorba de grame de dioxid de carbon și de capacitatea motorului, acelea vor fi cele două elemente care se vor lua în calculul noii taxe. Acum în prima fază, eliminăm triplarea taxei auto”, a spus Nemirschi.
Proprietarii de vehicule cu motor Euro 4 vor fi în continuare scutiți de la plata taxei.
Ministrul a arătat totodată că proprietarii de vehicule care nu au încheiat procedurile de înmatriculare până la 15 decembrie 2008, dată începând de la care taxa de poluare auto a fost plătită la o valoare triplată, vor beneficia de o „păsuire”.
„Este vorba de cei care au avut mașinile în țară până pe 15 decembrie, dar din motive tehnice nu au mai fost primiți la Registrul Auto Român sau la administrațiile financiare”, a spus Nemirschi.
Noua formulă a taxei auto va fi stabilită în consultare cu Comisia Europeană.
Comisia Europeană a informat recent Guvernul că ordonanța de urgență, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislația comunitară.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 15 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană. Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.
În luna ianuarie 2009, înmatriculările totale de automobile, noi și second-hand, au scăzut cu 52,8% comparativ cu prima lună a anului trecut, de la 41.938 unități la 19.756 mașini.
Datele referitoare la înmatriculările din prima lună a acestui an arată că piața mașinilor noi își contină declinul și că intrările în circulație ale mașinilor rulate de import au trecut de la o creștere de aproape șase ori în decembrie 2008 la o scădere puternică.