Taxa de poluare auto va fi redusă cu 30% comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu și pentru mașinile dotate cu motor Euro 5, în cazul cărora taxa va rămâne nemodificată, relevă proiectul ordonanței de modificare a taxei auto obținut de MEDIAFAX
În același timp, pentru mașinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai puțin sau deloc.
Actul normativ introduce o nouă grilă de calcul a taxei auto în funcție de capacitatea cilindrică a mașinilor, pentru autovehicule încadrate în categoria M1, respectiv a vehiculor concepute și construite pentru transportul de pasageri care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune.
Coeficienții taxei calculate pe baza acestui indicator vor scădea astfel uniform cu 30% pentru mașinile cu motor Euro 4, Euro 3, Euro 2, Euro 1 și non-euro, indiferent de capacitatea cilindrică, cu excepția mașinilor non-euro de 2.001-3.000 centimetri cubi, pentru care taxa scade doar cu 12%, și de peste 3.000 centimetri cubi, unde taxa rămâne la același nivel.
Grila de calcul a taxei auto în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii relevă totodată că nici taxa auto percepută începând cu acest an pentru mașini Euro 5 nu va fi redusă, fiind menținută la nivelul actual.
Surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX că forma actuală a proiectului de ordonanță nu modifică valorile și pentru mașinile Euro 5 pe considerentul că taxa auto percepută în cazul acestora este deja la un nivel redus.
O decizie finală va fi luată într-o ședință viitoare a Guvernului.
Pentru mașini Euro 5, taxa auto a fost introdusă la începutul acestui an.
În prezent, o motorizare Euro 5 de 1.100 cmc este taxată cu 116 euro în cazul unei mașini noi și cu 91 de euro în cazul unui autoturism vechi de doi ani.
Pentru o mașină Euro 5 de 2.000 de cmc veche de doi ani este achitată o taxă de 507 euro, iar înregistrarea unei mașini Euro 5 de 3.000 cmc veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro.
Pentru o mașină nouă cu motor Euro 5 de 3.000 centimetri cubi, taxa se ridică la 1.950 euro.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania și a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în țară și revândute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a mașinilor intrate în țară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, și restituirea unei diferențe din banii deja dați de proprietari, dar eșalonat pe mai mulți ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Experții în domeniul juridic au atenționat Guvernul că România riscă sancțiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanșării unei posibile proceduri de infringement, și numeroase alte procese cu proprietarii de mașini, inclusiv cu cei care au pierdut inițial în instanță, dacă nu modifică urgent taxa auto și nu restituie din sumele plătite.
În urmă cu o săptămână, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto la prima vânzare a mașinilor intrate în țară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20 și 30%.