Guvernul va schimba, începând cu anul viitor, denumirea taxei auto, din „taxa specială de primă înmatriculare” în „taxa pentru poluarea de la autoturisme”, pe motiv că aceasta a fost primită cu reticență de opinia publică, dar și pentru a marca foarte clar scopul pentru care a fost introdusă.
„Motivul pentru care s-a propus schimbarea denumirii taxei speciale de primă înmatriculare este acela că cetățenii au primit-o cu reticență, probabil neînțelegând că este o taxă menită să aducă bani pentru programe de protecție a mediului, și nu una pentru un serviciu al statului, și anume înmatricularea de mașini”, au declarat surse ministeriale.
Intenția de a schimba denumirea taxei a fost anunțată aseară, în discuția de la Guvern a premierului Tăriceanu și a miniștrilor Mediului și Finanțelor cu reprezentanți ai organizațiilor nonguvernamentale de protecție a mediului, pe tema taxei auto, au arătat sursele citate.
Programe de protecția mediului.
Sumele colectate din taxa auto vor fi folosite pentru programe de protecție a mediului, precum casarea mașinilor vechi, cu o primă majorată de la 3.000 lei la 4.000 lei, împădurirea terenurilor degradate, realizarea de spații verzi, renaturarea zonelor din Delta și Lunca Dunării, amenajarea de piste pentru bicicliști, cumpărarea de panouri solare sau instalații eoliene de către persoane care doresc să schimbe sistemele energetice clasice, a declarat, miercuri, premierul Călin Popescu Tăriceanu.
Modul de utilizare a sumelor colectate de stat din taxa auto a fost stabilit printr-o notă aprobată în ședința de ieri a Guvernului.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat că în nota aprobată de Guvern se prevede ca sumele care vor mai fi încasate în perioada următoare din taxa auto să fie direcționate din bugetul de stat către Fondul de Mediu, pentru finanțarea unor astfel de programe.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul și achiziția autoturismelor de pe piața internă. Taxa se calculează în funcție de capacitatea motorului, de standardele de emisii și de vechimea autovehiculului.