Taxa de poluare auto pentru vehiculele non-euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 va crește „exponențial” în raport cu vechimea mașinii și va ajunge la un nivel care, în cazul autovehiculelor cu o vechime mai mare de opt ani și vândute la un preț în jurul a 1.000 euro, va depăși valoarea de achiziție. Majorarea taxei de poluare pentru vehiculele second-hand va fi posibilă prin modificarea actualei formule de calcul, au declarat, miercuri, agenției MEDIAFAX surse din Guvern.
„Principala variantă analizată este ca taxa să crească exponențial pentru toate vehiculele second-hand de import care nu au dotări minime tip Euro 4, la un nivel diferențiat în funcție de vechime. Se va ajunge astfel la situația în care, pentru mașini cu o vechime de peste opt ani și cu un preț de comercializare de aproximativ 1.000 euro, taxa de înmatriculare va depăși valoarea de achiziție”, au afirmat sursele citate.
Taxa auto a fost modificată la 1 iulie 2008, noua formulă prevăzând un cuantum mai mare pentru mașinile noi, însă o valoare semnificativ mai mică pentru autovehiculele vechi. După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de second-hand de import să crească.
Numărul înmatriculărilor de autoturisme rulate de import s-a dublat în primele zece luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, la 205.086 unități, iar înregistrările de mașini noi au scăzut cu 2,4%, pentru aceeași perioadă de raportare, la 252.935 automobile.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunțat, miercuri, că taxa de poluare auto pentru vehiculele second-hand ar putea fi majorată în ședința de joi a Guvernului, odată cu creșterea primei de casare.
Potrivit unor surse guvernamentale, prima de casare ar urma să crească de la 3.000 lei la 4.000 lei.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în urmă cu aproximativ trei săptămâni, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi sã fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană.
În lipsa unui răspuns al Comisiei Europene, data de intrare în vigoare a suspendării urmează însă să fie amânată până la 15 decembrie sau până la publicarea ordonanței în Monitorul Oficial.