Taxa auto se triplează la mașinile noi, dar scade sensibil la cele vechi



Taxa auto se triplează la mașinile noi, dar scade sensibil la cele vechi
Taxa auto se triplează la mașinile noi, dar scade sensibil la cele vechi

Valoarea taxei de primă înmatriculare va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro, au declarat surse guvernamentale.
Executivul urma să remită, aseară, Comisiei Europene o scrisoare conținând modificările pe care le propune în legătură cu modul de calcul al taxei de primă înmatriculare. Modul în care aceasta a fost aplicată anterior a nemulțumit Comisia, care a apreciat că taxa este discriminatorie în ceea ce privește mașinile mai vechi.
„Noul principiu pe care-l introducem în modul de calcul al taxei este acela că vechimea converge cu deprecierea în cazul mașinilor din aceeași clasă Euro și cu cilindree similară”, au declarat sursele citate.
Principiu nou.
Potrivit acestora, dacă taxa actuală pentru o mașină nouă cu norma de poluare Euro 4 și cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puțin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta crește până la mai mult de 400 de euro. În același timp, ea scade o dată cu vechimea mașinii, ajungând ca același automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei mașini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcție de vechimea mașinii.
O mașină de același tip și cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro, au mai declarat sursele citate.
Cele mai noi mașini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade și în acest caz în funcție de vechimea mașinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro crește în cazul mașinilor Euro 3 în funcție de cilindreea motoarelor și scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcție de vechime.
Același mod de calcul este aplicat și în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar și în cazul mașinilor non-Euro.
Cea mai mare taxă.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei mașini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Sursele guvernamentale citate au ținut să precizeze că datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmând a fi modificate ușor.
„Se lucrează încă la mici modificări, chestii de nuanță, în special la modul în care deprecierea valorii taxei să crească mai mult în funcție de vechimea mașinii. La noi deprecierea este de circa 15 la sută în doi ani, iar Grecia a fost criticată de CE pentru o depreciere de 14 la sută. Aici mai avem puțin de lucrat, dar valorile nu vor diferi substanțial”, au mai declarat sursele citate.
Taxele actuale.
În cazul mașinilor cu motor Euro 4 cu o capacitate cilindrică de 1.400 centimetri cubi și vechime mai mică sau egală cu o lună, valoarea taxei este în prezent de 161 euro. Pentru mașinile vechi de 1-2 ani, proprietarii plătesc 284 de euro, iar pentru cele de 4-5 ani echivalentul în lei a 299 de euro.
Taxa este mult mai mare în cazul autovehiculelor echipate cu motoare de capacitate cilindrică mare, ajungând, de exemplu, la aproape 4.300 de euro pentru mașinile cu propulsoare de trei litri.
Pe segmentul Euro 3, înmatricularea presupune plata a 536 de euro dacă mașina are o vechime de până la un an și este echipată cu motor de 1.400 centimetri cubi. Pentru aceeași cilindree, taxa urca la 945 euro și 1.095 euro pentru mașinile de 1-2 ani, respectiv 3-4 ani.
Pentru o mașină de 11-12 ani cu motor Euro 2 de 1.400 cmc, taxa este 2.604 euro, iar pentru una veche de 7-8 ani proprietarul plătește aproximativ 2.500 de euro.