Modificările la taxa auto vor fi promovate prin proiect de lege pregătit de Guvern să intre în vigoare la 1 iulie 2011 și impun plata taxei la prima vânzare a mașinilor înmatriculate în țară înainte de anul 2007, dar cu o reducere a cuantumului taxei de circa 30% și restituirea unei diferențe din bani.
Pentru mașinile dotate cu motor Euro 5 taxa va rămâne nemodificată, în timp ce pentru mașinile cele mai poluante din categoria non-euro cuantumul taxei va fi redus mai puțin sau deloc, relevă proiectul de lege privind taxa auto finalizat de Guvern.
Noile prevederi confirmă informațiile transmise anterior de MEDIAFAX.
Proiectul indică în mod distinct că noile reguli vor intra în vigoare la 1 iulie 2011, deși acest lucru presupune inclusiv obținerea aprobării Parlamentului într-un interval extrem de scurt, de doar două săptămâni, în condițiile în care vacanța parlamentară începe în luna iulie. Urgența emiterii actului normativ este însă explicată în document atât prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar și prin evitarea unor sancțiuni din partea Comisiei Europene, care pot fi evitate prin abrogarea de urgență a OU 50/2008 privind taxa auto.
Documentul stabilește că obligația de plată a taxei intervine cu ocazia înmatriculării autovehicul în România, la repunerea în circulație a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri, precum și la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietaruluivaloarea reziduală a taxei.
„Obligația de plată a taxei intervine și cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul statului român anterior datei de 1 ianuarie 2007. Având însă în vedere că autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România în perioada 1 ianuarie 2007-1 iulie 2008 au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima înmatriculare a acestora a fost achitată taxa specială, pentru acestea nu se va achita taxa pe poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate”, se arată în document.
În aceste condiții, pentru autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în țară după 1 ianuarie 2007 taxa de primă vânzare va fi impusă doar dacă sunt constatate în mod cumulativ două condiții, respectiv nu a fost achitată taxa specială și face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate.
„Atunci când taxa pe poluare pentru autovehicule achitată de către contribuabili în perioada 1 iulie 2008 – 30 iunie 2011, potrivit OU 50/2008, este mai mare decât taxa rezultată din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculată în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferența de taxă plătită”, este prevăzut în document.
Valoarea în lei a taxei se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei Euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Procedura de restituire va fi stabilită prin normele de aplicare a legii, banii urmând să fie restituiți la cererea proprietarului adresată organului fiscal.
Atunci când un autovehicul pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior scos din parcul auto național, proprietarului plătitor al taxei i se restituie valoarea reziduală a acesteia. Valoarea reziduală reprezintă taxa care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto național.
„Dând eficiență deplină principiului «poluatorul plătește», taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi plătită, o singurd dată, de către toți cei care achiziționează autovehicule și le înmatriculează și de către cei care au achiziționat, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autovehicule sau taxa pe poluare. Propunem introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă și reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceștia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% față de situația actuală”, se arată în proiect.
Taxa nu va fi aplicată autovehiculelor aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap și autovehiculelor de poliție, jandarmerie, pompieri, ambulanță, autovehiculelor a căror caroserie sau al căror șasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiția ca acestea să fi fost anterior înmatriculate în țară, precum și autovehiculelor speciale a căror deplasare pe drumurile publice este în general limitată numai la și de la locul de muncă, ale căror motoare respectă normele privind poluarea chimică aplicabile mașinilor mobile nerutiere.
Pentru persoanele cu handicap, excepția de la plata taxei auto se aplică numai pentru achiziționarea unui singur autovehicul în decurs de cinci ani și atunci când autovehiculul este în proprietatea acestei persoane.
Taxa nu se plătește nici atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituțiilor de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor, altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate, prin donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnică, sunt confiscate și acordate cu titlu gratuit sau sunt destinate competițiilor sportive.
Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcționa în regim automat nu intră în categoria celor exceptate de la plata taxei.
În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Român, cuantumul taxei se reduce cu 25%.
„Modalitatea de calcul a taxei provenite de la autovehicule este unitară pentru toate situațiile în care aceasta se achită. Ea va fi calculată în mod identic, indiferent că daca va fi achitată la momentul primei înmatriculări în România (fără distincție între un autovehicul produs în țară sau străinătate ori dacă este nou sau vechi) sau la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor care se înstrăinează după data intrării în vigoare a prezentei legi și pentru care nu s-a achitat taxa specială pentru autoturisme și autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule”, se arată în document.
Taxa va fi calculată în funcție de tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 și norma de poluare, luându-se în considerare și deprecierea autoturismului. Astfel, pentru condiții identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea același cuantum, indiferent că este vorba de un autovehicul second-hand, care este înmatriculat pentru prima dată în România, sau un autovehicul second-hand înmatriculat deja și pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială sau taxa pe poluare.
„Actul normativ își propune, prin taxarea corectă a gradului de poluare, să descurajeze folosirea autovehiculelor vechi care influențează în mod negativ evoluția factorilor de mediu și totodată să încurajeze folosirea surselor mobile «prietenoase» cu mediul. Acest demers ține cont și de funcționarea în România a unei piețe auto competitive, în plină expansiune, creșterea continuă și constantă a numărului de autovehicule puse în circulație și, nu în ultimul rînd, de existența unui parc auto îmbătrânit fizic și moral, generator de poluare și cu efect de producere a accidentelor rutiere cu consecințe dintre cele mai grave”, se susține în proiect.
Modificările sunt agumentate prin faptul că utilizarea autovehiculelor poluante are un impact negativ asupra mediului, manifestat însă inclusiv prin poluarea fonică supranormativă care provoacă „agravarea bolilor psihice”, precum și prin „ocuparea unor suprafețe semnificative de terenuri din intravilan pentru parcări, de regulă din contul spațiilor verzi insuficiente și a trotuarelor”.
Urgența emiterii actului normativ este explicată în document prin nevoia elimininării și reducerii nivelului de afectare a mediului produsă de la cel mai important și agresiv factor de poluare cu emisii cu efect de seră, și anume „sursa mobilă”, dar și prin evitarea unor sancțiuni din partea Comisiei Europene.
„Deși în acest moment nu există o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor declanșată de Comisia Europeană, aceasta poate lua decizia de a declanșa o astfel de acțiune invocând incompatibilitatea OU 50/2008, având în vedere Hotărârea Curții de Justiție în cauza Tatu. În vederea preîntâmpinării unei astfel de posibilități iminente, trebuie luată de urgență măsura abrogării acestui act normativ și instituirea unei taxe de mediu care să descurajeze poluarea produsă de autovehicule, respectând totodată exigențele instanței europene”, este argumentat în document.
Proiectul de lege pregătit de Guvern abrogă astfel OU 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania și a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în țară și revândute.
Experții în domeniul juridic au atenționat Guvernul că România riscă sancțiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanșării unei posibile proceduri de infringement, și numeroase alte procese cu proprietarii de mașini, inclusiv cu cei care au pierdut inițial în instanță, dacă nu modifică urgent taxa auto și nu restituie din sumele plătite.