Taxa auto crește pentru mașinile noi vândute în România, toate cu motoare care corespund normelor Euro 4, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Exemple.
Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, față de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru același autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, față de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, față de 172,1 euro după Codul fiscal actual.
Renault Clio, cea mai bine vândută mașină de import anul trecut și a doua ca vânzări pe piața românească, va avea o taxă de 188 euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), față de 137 euro. Aceeași mașină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creștere de la 172,1 euro.
Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări și pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), față de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeași mașină taxa va fi de 553,7 euro, în creștere de la 508 euro.
Mașina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări și pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, față de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmul în vigoare.
Mașinile vechi.
Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 și Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi și reduceri chiar mai mari la mașinile non-euro.
Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 de cmc și o vechime de 6-7 ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, față de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 euro. La aceeași categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 euro în prezent) și cu 1.622 euro la vechime de 8-9 ani.
Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urcă la 3.300 euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleași mașini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 euro.
Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 de cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmând să fie plătiți 10.710 euro, față de 6.868 euro în prezent.
La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la mașinile cu vechime de 10-11 ani și capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferența dintre nivelurile actuale și cele propuse de Guvern scade odată cu creșterea capacității. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, față de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro față de 4.894 euro, iasr cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.
Noua taxă va depăși nivelurile actuale la mașinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 euro, față de 6.439 de euro în prezent. Aceeași situație se regăsește la motoarele Euro 1 de 3.000 de cmc, unde taxa va crește de la 7,727 euro la 11.340 euro.
La vehiculele non -euro, vechi de 15 -16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 euro pentru motoarele de 1.400 cmc (față de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 euro la motoare 1.900 (5.438 euro) și 6.300 euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 euro).
Ok de la Comisia Europeană.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a confirmat că noul sistem de calcul a taxei auto a fost agreat de către Comisia Europeană.
„Comisia Europeană nu a pus niciodată la îndoială importanța taxei pentru protecția mediului, ci modul de alcătuire a grilei de taxare care împiedică libera circulație a mărfurilor”, a spus Vosganian.
Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanțe de urgență.
Statul va restitui diferența.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită până în prezent, potrivit reglementărilor din Codul Fiscal, și noua taxă de poluare auto care va fi introdusă la 1 iulie 2008, calculată în funcție de caracteristicile fiecărei mașini în parte.
„Taxa rezultată ca diferență între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme și autovehicule, și cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență”, se arată în proiectul ordonanței de urgență privind taxa de poluare auto, discutat, ieri, de Guvern în primă lectură și obținut de MEDIAFAX.
Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului și Ministerul Economiei și Finanțelor, în termen de 90 de zile de la data publicării ordonanței de urgență în Monitorul Oficial.
Cum se face contestația.
Suma reprezentând taxa de poluare auto poate fi contestată, într-o primă fază, chiar în fața instituției financiare la care suma se plătește, după care, în caz de neînțelegere, în instanță. Contestația poate fi făcută atunci când posesorul mașinii „poate face dovada” faptului că autovehiculul pe care dorește să-l înmatriculeze „s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă” de reducere, aceasta constituind unul din criteriile de calcul al taxei.
„Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere. (…) În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă «Registrul Auto Român», pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice”, se precizează în textul documentului dezbătut, ieri, de Guvern.
Prețul expertizei se stabilește de „Registrul Auto Român”, în funcție de operațiunile necesare.
Rezultatul expertizei tehnice RAR se notează într-un document ce trebuie prezentat „autorității fiscale competente”, pentru recalcularea valorii taxei, însă administrațiile financiare au și dreptul de a cere o contra-expertiză la respectivul document.
„Persoana nemulțumită de răspunsul primit la contestație se poate adresa instanțelor de judecată competente, potrivit legii”, se mai precizează în textul dezbătut, ieri, de Guvern.
Scutiri de taxe.
Taxa trebuie plătită la prima înmatriculare a unui autovehicul în România și la repunerea în circulație a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri.
Sunt scutite de plata taxei mașinile încadrate în categoria vehiculelor istorice, autovehiculele instituțiilor de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor, altor structuri ale administrației publice, patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, cele acordate de guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate prin donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnică.
Vor fi de asemenea exceptate de la plata taxei mașinile confiscate sau intrate în proprietatea privată a statului și acordate cu titlu gratuit, precum și cele destinate competițiilor sportive.
Cum se plătește.
Taxa este calculată de către autoritatea fiscală. Pentru stabilirea taxei, persoana fizică sau firma care intenționează să înmatriculeze un autovehicul va depune documentele din care rezultă elementele de calcul ale taxei.
Valoarea în lei a taxei va fi determinată pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Taxa se plătește într-un cont distinct deschis la unitățile trezoreriei pe numele Administrației Fondului pentru Mediu, iar dovada plății va fi prezentată cu ocazia înmatriculării autovehiculului.
Dezbatere în audiere publică.
Proiectul ordonanței de urgență privind taxa de poluare va supus dezbaterii într-o audiere publică, în care fiecare cetățean interesat are posibilitatea să își exprime punctul de vedere.
Audierea va fi organizată de către organizația neguvernamentală Advocacy Academy joi, 10 aprilie, ora 11,00, în Sala Nicolae Iorga din Palatul Parlamentului.
„Orice cetățean al României are dreptul să-și spună punctul de vedere în maximum trei pagini. Aici avem o primă problemă: românii care doresc să-și spună punctul de vedere trebuie să scrie, iar cei care vor să vorbească, pe o durată de trei minute, trebuie să aibă depoziția depusă înainte către comisia de inițiatori”, a afirmat președintele organizației neguvernamentale, Radu Nicosevici.
El a arătat că, după o perioadă de maximum două săptămâni, comisia de experți va sintetiza opiniile și concluziile pentru a le înainta sub formă de recomandări autorităților.
Taxa auto crește pentru mașinile noi și scade pentru autovehiculele vechi de import
