Taxa de poluare auto pentru vehiculele second-hand ar putea fi majorată în ședința de joi a Guvernului, simultan cu creșterea primei de casare la echivalentul în lei a peste 1.000 euro, a anunțat, miercuri, premierul Călin Popescu Tăriceanu, la centrul tehnic Renault de la Titu.
„Mâine (joi – n.r.) s-ar putea să luăm în discuție la nivelul ședinței de Guvern chiar majorarea taxei existente pentru vehiculele de ocazie”, a spus Tăriceanu, precizând că pentru creșterea acestei taxe nu este necesar ca Executivul să transmită Comisiei Europene o nouă informare.
El a anunțat că este analizată și posibilitatea creșterii primei de casare pentru scoaterea din uz a mașinilor vechi la un nivel care să atingă ori să depășească „pragul psihologic” al echivalentului în lei a 1.000 euro.
Potrivit unor surse guvernamentale, principala variantă analizată este majorarea primei de casare de la 3.000 lei la 4.000 lei.
Tăriceanu a arătat că nu a fost primit încă un răspuns din partea CE privind suspendarea taxei auto pentru mașinile noi, precizând însă că acest răspuns nu este unul „de condiționare”.
Șeful Guvernului a vizitat, miercuri, șantierul centrului de încercări automobile de la Titu al companiei Renault Technologie Roumanie, unde a sosit într-un automobil Logan, însoțit de directorul general al Autmobile Dacia și al Renault Group Romania, Francois Forumont, și de vicepreședintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
La sfârșitul vizitei, premierul a arătat că a discutat cu aceștia și despre situația fabricii de automobile de la Pitești, care s-a confruntat din a doua parte a anului cu „o scădere impresionantă” a vânzărilor, din cauza crizei economice mondiale și a importului masiv de mașini de ocazie.
„În prima parte a anului am spus nu o dată că importul nestingherit de mașini de ocazie va duce la dispariția sau la pericilitarea locurilor de muncă în industria românească și iată că Dacia, astăzi, este cu producția oprită și vor trebui să ia măsuri severe, aș spune, pentru a adapta ciclul și ritmul de fabricație la modul în care evoluează piața. S-ar putea și anul acesta să trebuiască să mai luăm niște măsuri de stimulare vânzărilor, pentru că intereesul e să păstrăm locurile de muncă și să creștem economia”, a spus Tăriceanu.
Guvernul a decis, în urmă cu aproximativ trei săptămâni, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi sã fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană.
Executivul a mai decis ca programul de înnoire a parcului auto să continue și anul viitor, începând cu 1 ianuarie 2009, pentru un număr estimat al mașinilor scoase din uz de 60.000 unități, dublu față de cota stabilită pentru acest an, cu o primă de casare menținută la 3.000 lei.
Premierul Tăriceanu a declarat atunci că discuțiile preliminare cu oficialii Comisiei Europene indică faptul că aceștia nu vor avea obiecții față de suspendarea taxei de poluare auto la achiziția vehiculelor noi, dar că ordonanța prin care taxa a fost ridicată va fi publicată în Monitor după primirea unui răspuns din partea CE.
Surse guvernamentale au declarat, săptămâna trecută, agenției MEDIAFAX că Guvernul a redactat deja un proiect de ordonanță de urgență care prevede că taxa de poluare auto va fi suspendată pentru mașini noi de la 15 decembrie, cu două săptămâni mai târziu față de termenul inițial, în așteptarea unui răspuns din partea Comisiei Europene.
O altă variantă luată în calcul de Guvern este ca taxa de poluare auto să fie suspendată începând cu data publicării ordonanței în Monitorul Oficial, pentru a evita o nouă prelungire a datei de intrare în vigoare a suspendării.
Maria Assimakopoulou, purtător de cuvânt al comisarului Laszlo Kovacs, comisar UE pentru taxe și uniune vamală, a precizat că suspendarea taxei auto este analizată de către Comisie și că un răspuns va fi transmis cât de curând posibil.