Reprezentanții Tarom, acuzați de PSD că au practicat tarif dublu față de alte companii pentru transportul românilor din Japonia, au declarat agenției MEDIAFAX că prețurile au fost calculate în funcție de taxele și serviciile la sol, mai mari în cazul companiilor care nu au curse regulate.
„Tarom nu a vândut niciun bilet individual pe cursa către Japonia. Biletele individuale sunt vândute de companiile aeriene doar în cazul curselor regulate. Nu există acord aerian bilateral între România și Japonia care să permită operarea de curse regulate”, au spus reprezentanții operatorului aerian național.
Pentru cursa Tarom București -Tokyo – București, prețurile transmise de către operatorul aerian Ministerului Afacerilor Externe au luat în considerare doar baza de cost realizată ca urmare a estimărilor primite de la subcontractanți.
Reprezentanții Tarom înțeleg prin subcontractanți taxele de aeroport (avionul a zburat cu escală), serviciile de handling (n.r. – complex de servicii pentru asistența avioanelor și a pasagerilor în timpul staționării pe aeroporturi) și taxe de survol.
Ei au adăugat că decontarea sumei către Ministerul Afacerilor Externe se va face la valoarea facturilor primite de la subcontractanți.
Vicepreședintele Departamentului de Transport al PSD, Dragoș Titea, a acuzat joi compania Tarom că ar fi practicat un tarif dublu față de alți operatori în cazul transportului românilor care au dorit să părăsească Japonia.
Social-democratul a afirmat că prețul perceput de compania Tarom pentru biletele de transport Tokyo-București, în cazul zborului destinat românilor care au dorit să părăsească Japonia, ar fi fost de 1.707 euro.
Spre comparație, a adăugat el, un bilet dus-întors către și dinspre Tokyo ar costa între 831 euro, la British Airways, și 989 euro, la Air France.
Titea a solicitat conducerii Tarom să explice diferența de preț a biletului, în condițiile în care costul unui transport aerian dus-întors București-Tokyo ar fi fost de 200.000 euro.
Premierul Emil Boc a declarat luni că statul român acoperă doar o parte din costul de transport al cetățenilor români din Japonia care vor să revină în țară, iar aceștia trebuie să suporte la rândul lor anumite cheltuieli, prin angajamente de plată, deoarece pe bani publici nu pot fi făcute acte de caritate. El a răspuns astfel întrebat de jurnaliști cum comentează faptul că mulți dintre românii aflați în Japonia s-au plâns de faptul că nu au avut bani pentru transportul în țară, deși au dorit să revină în România.
Ministrul de Externe, Teodor Baconschi, a declarat, tot luni, că biletele de avion pentru repatrierea românilor din Japonia au fost subvenționate de stat, au avut un „tarif rezonabil”, altfel ar fi costat 2.000-3.000 de euro și a considerat drept „acuzație infamă” criticile privind o posibilă speculă.
Bugetul Ministerului Afacerilor Externe a fost suplimentat, duminică, de Guvern cu 1,1 milioane lei, pentru acoperirea cheltuielilor de transport și asistență consulară pentru cetățenii români aflați în Japonia și care doresc să revină în țară.
O aeronavă TAROM cu destinația București – Tokyo – București a aterizat, duminică noaptea, pe aeroportul „Henri Coandă”, având la bord aproape 30 de români repatriați din Japonia, majoritatea femei și copii. Unele dintre persoanele repatriate și-au exprimat nemulțumirea față de faptul că autoritățile române le-au cerut să achite biletele de avion, respectiv 1.000 de euro pentru adulți și 500 de euro pentru copii.