China, India, Brazilia, Rusia și alte 12 piețe emergente, între care și România, vor asigura 30% din vânzările mondiale de medicamente în 2016, în creștere de la 20% anul trecut, potrivit unui raport realizat de IMS Institute for Healthcare Informatics din Statele Unite.
Creșterea cheltuielilor pe 16 piețe farmaceutice emergente va alimenta avansul vânzărilor mondiale pe piața de profil, până în 2016. Pe de altă parte, reducerea cheltuielilor de către guvernele europene occidentale și pierderea patentelor de către companii din SUA vor reduce puterea de cumpărare a populației din aceste regiuni.
Cheltuielile mondiale pentru medicamente vor ajunge peste patru ani la aproape 1.200 de miliarde de dolari, pe măsură că piețele farmaceutice emergente și de produse generice vor avea o contribuție tot mai mare.
Pe piețele dezvoltate, între care SUA, Europa și Japonia, cheltuielile pentru medicamente vor scădea cu 57%, din cauza expirării patentelor pentru un număr mare de medicamente, a creșterii lente a consumului pentru produse de brand și a reticenței față de consum a populației.
Piețele emergente vor ajunge în schimb la o contribuție de 30% la cheltuielile mondiale pentru medicamente, în 2016, față de 20% anul trecut, potrivit raportului.
„Creșterea vânzărilor pe piețele emergente este susținută de avansul economic puternic. Când milioane de oameni ies din sărăcie extremă, încep să-și permită medicamente și servicii de bază”, a declarat Michael Kleinrock, director de cercetare la IMS Institute.
În Statele Unite, problemele legate de expirarea patentelor vor face ca vânzările de medicamente să avanseze cu sub 2% în 2012-2013. Contribuția americană la creșterea cheltuielilor pentru medicamente la 1,2 miliarde de dolari până în 2016 va scădea la 31%, de la 34% în 2011, potrivit raportului.
Ponderea cheltuielilor din UE și Japonia în totalul mondial va scădea la 23% în 2016, de la 29% anul trecut.
Raportul include în categoria țărilor emergente China, India, Brazilia, Polonia, Mexic, România, Turcia, Rusia, Africa de Sud, Thailanda, Argentina, Indonezia, Egipt, Pakistan, Vietnam și Venezuela.
Cumpărătorii de pe piețele emergente preferă produse de marcă și medicamente generice fabricate de multinaționale, a arătat Kleinrock.
„Dorința lor este să obțină produse autentice, nu falsuri. Se poate observa un nivel ridicat de medicamente generice de marcă”, a adăugat el.
Pruducătorii de medicamente, în frunte cu grupul american Pfizer, se bazează tot mai mult pe piețele emergente, pentru dezvoltare.
Veniturile Pfizer în Brazilia, Rusia, India, China, Mexic și Turcia au urcat cu 10% în primul trimestru, față de un declin de 15% în SUA.
În cazul grupului Merck&Co, vânzările pe piețele emergente au avansat cu 11%, iar cele din SUA au scăzut cu 7%.
Majoritatea vânzărilor de medicamente de pe piețele emergente vor fi asigurate de producătorii de produse generice.
În luna aprilie, Watson Pharmaceuticals a anunțat achiziția Actavis Group, pentru 4,25 miliarde de euro, pentru a se extinde în Europa și Asia.
Achiziția dă acces Watson, al treilea mare producător de medicamente generice la nivel mondial în funcție de venituri, la piețele din China, India și Europa de Est, a arătat Michael Faerm, analist la Credit Suisse în New York.