Soluția pentru menținerea profitului și a marginilor operaționale în afacerile cu mașini este creșterea prețurilor la serviciile post-vânzare, pe care companiile auto vor pune accent tot mai mult, în condițiile în care piața auto se apropie de stagnare, a declarat vicepreședintele APIA Brent Valmar.
„Marginile operaționale sunt în scădere, nu numai la noi (Porsche România – n.r.), ci la toți jucătorii din piață. Motivele ar fi concurența tot mai accelerată și mai strânsă, presiunea pe preț, piața din ce în ce mai dificilă și alunecarea din segmentul de mașini mari spre cele mai mici. În aceste condiții e normal ca marginea operațională să se reducă”, a declarat vicepreședintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), Brent Valmar, care este și directorul general al celui mai mare importator auto de pe plan local, Porsche România.
El a adăugat că, pe de altă parte, aportul veniturilor din zona de servicii post-vânzare crește.
„Acestea, pe măsura creșterii tarifelor, a tehnicității și așa mai departe, vor echilibra pierderea din partea de retail”, a spus Valmar.
Oficialul APIA a mai adăugat că în România sunt practicate tarife care reprezintă circa 30% din cele de pe piețele auto din vestul Europei, în ceea ce privește serviciile, și acest lucru limitează veniturile celor implicați în comerțul cu mașini.
„În Germania, marginea unui dealer care își face bine treaba este cuprinsă între 1,5 și 2%, iar la noi este de un pic peste 2%, asta la nivelul anului 2007. Cred că ne apropiem rapid de marginile de pe piețele din vest. O reducere a marginii operaționale este de luat în calcul la toți jucătorii de pe piața auto românească în acest an și în viitor”, a explicat Valmar.
Pe de altă parte, directorul Porsche România a spus că o majorare a tarifelor pentru servicii este greu de operat în România.
„În acest moment situația este foarte delicată pentru că există presiune pe prețul mașinilor noi (să fie cât mai mic – n.r.) și pe de altă parte piața și puterea de cumpărare nu permite ridicarea tarifelor la nivelul necesar acoperirii investiției în service-uri și, în aceste condiții, trebuie să strângem cureaua peste tot, și la vânzare și la after-sales. (…) Vom lansa și noi servicii și avem în lucru diverse variante de finanțare pentru că acum creditul e scump și omul nu mai are acces la bani așa ușor ca înainte”, a declarat oficialul Porsche România.
El a mai spus că mutarea „bătăliei” din industria auto pe partea de service va face mai clară diferența dintre jucătorii de pe piață, ținând cont de pregătire, echipamente și capacitate de servisare.
Despre piața auto în ansamblul ei, Valmar a spus că vânzările și comenzile au reînceput să se reașeze la nivelul anului trecut.
„Mă aștept ca după ce vom trage linie la sfârșitul anului, să fim la un nivel comparabil cu cel din anul 2007, în termeni de volume, o creștere de peste 20% fiind exclusă. Programul de înnoire a parcului auto este o treabă foarte bună, la 40.000 de unități cât are anul acesta, toată lumea va înregistra progrese mai mari. De fapt, programul din acest an va avea rolul de a menține livrările la nivelul anului trecut, fără a avea putere însă să conducă la un avans al pieței”, a explicat Brent Valmar.
Anul trecut piața auto românească a crescut cu 23,4%, la 366.819 unități. Din total, 315.621 au fost autoturisme, în creștere cu 23,1% față de nivelul din anul precedent.
Pentru 2008, estimările APIA indică o stagnare sau o ușoară creștere a pieței de maximum 5%.