Tăriceanu i-a reproșat lui Vosganian problemele administrative privind taxa de poluare auto



Premierul Călin Popescu Tăriceanu i-a reproșat ministrului Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, problemele administrative apărute la plata taxei de poluare și la restituirea diferenței față de taxa auto, arătând că funcționarii administrațiilor financiare nu cunosc normele de aplicare.
„Premierul i-a spus ministrului, în ședința de miercuri a Guvernului, că funcționarii de la circa financiară nu au fost suficient de pregătiți și nu și-au însușit normele de aplicare a prevederilor legale”, au relatat pentru MEDIAFAX surse ministeriale.
Tăriceanu a vorbit despre o proastă organizare în derularea procedurilor de încasare a taxei de poluare și de restituire a diferențelor de sumă și a apreciat că persoanele responsabile au fost luate prin surprindere deși trebuia să se aștepte la un număr mare de solicitanți și să suplimenteze numărul de ghișee, au afirmat sursele.
La sfârșitul ședinței de Guvern, premierul Tăriceanu a confirmat informațiile, precizând că a avut „o discuție neplăcută” inclusiv cu șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în care a reproșat modul defectuos de derulare a procedurilor privind încasarea taxei de poluare și restituirea diferenței față de taxă auto.
El a arătat că normele metodologice care prezintă aceste proceduri au fost aprobate foarte târziu, iar funcționarii nu au avut timpul de pregătire necesar.
Tăriceanu a precizat că a fost asigurat de șeful ANAF că au fost deja dispuse măsuri de rezolvare a problemelor și că normele metodologice vor fi detaliate în discuții cu directorii administrațiilor fiscale.
„Am văzut și eu la televizor imaginile și că cred că a fost o lipsă de pregătire care trebuie făcută în prealabil. Am fost asigurat că problemele vor fi remediate într-un timp cât se poate de scurt”, a spus Tăriceanu.
Agenția Națională de Administrare Fiscală a transmis, miercuri, un comunicat în care susține că luat măsuri pentru a evita eventualele aglomerări create la sediile administrațiilor fiscale odată cu introducerea taxei pe poluare pentru autovehicule, constând în deschiderea de noi ghișee, suplimentarea și instruirea personalului.
Potrivit ANAF, contribuabilii pot afla direct de la sediile adminstrațiilor fiscale orice detaliu legat de documentele necesare și de modul în care pot obține decizia de calcul a taxei pe poluare, respectiv restituirea diferențelor dintre taxa de primă înmatriculare și taxa pe poluare pentru autovehicule.
Mai multe sute de persoane din diferite județe s-au înghesuit, marți, la ghișeele Direcțiilor Finanțelor, fie pentru a plăti taxa de poluare auto, intrată în vigoare la 1 iulie, fie pentru a depune cereri de restituire a taxei de primă înmatriculare.
Ministerul Economiei și Finanțelor a publicat, luni, pe site-ul instituției, normele de aplicare a ordonanței privind introducerea taxei de poluare auto, în care sunt prezentate procedurile de calcul pentru noua taxă și de restituire a diferenței față de suma plătită conform Codului Fiscal.
Potrivit normelor, taxa de poluare este calculată printr-o formulă care include coeficienți stabiliți în funcție de gradul de poluare a motorului (normele Euro) și emisia de dioxid de carbon, suma rezultată pentru fiecare subcategorie fiind ajustată cu o cotă de reducere raportată la vechimea mașinii, situația tehnică generală, nivelul de dotare și rulajul mediu anual, cu un număr standard de kilometri pentru fiecare tip de autovehicul.
Persoanele care înmatriculează, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentară a taxei de poluare auto dacă declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al mașinii este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă a vehiculului. Suma va putea fi ajustată și atunci când persoana care solicită înmatricularea unui autovehicul face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Român, că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în ordonanță.
Tariful perceput de Registrul Auto Român (RAR) pentru determinarea deprecierii autovehiculelor se ridică la 243 lei (66,6 euro) la mașinile cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și la 299 lei (82 euro) pentru cele care depășesc această greutate.