Tăriceanu: CFR are pierderi, iar o majorare salarială fără restructurare nu poate fi acceptată



Compania Națională de Căi Ferate este o unitate care înregistrează pierderi și funcționează „din greu” pe bază de subvenții, iar o majorare salarială la nivelul solicitat de către liderii sindicatelor feroviare este greu de acceptat fără o restructurare a companiei, a declarat premierul Tăriceanu.
El a arătat că nu desconsideră dorința reprezentanților sindicatelor de a asigura condiții mai bune de salarizare, dar că o majorare salarială peste „limitele sănătoase” va determina o creștere a inflației.
„Acesta este suportul rațional prezentat în discuția cu sindicatele”, a spus Tăriceanu.
Liderii sindicatelor feroviare s-au întâlnit, marți după-amiază, la sediul Ministerului Transporturilor, cu reprezentanții societăților din domeniu, pentru o nouă rundă de negocieri privind majorările salariale prevăzute de viitorul Contract Colectiv de Muncă.
La sfârșitul discuțiilor, delegația sindicatelor urmează să aibă o întâlnire și cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Cu o zi în urmă, federațiile au notificat administrațiile societăților feroviare referitor la conflictul de interese, acesta fiind primul pas pentru declanșarea unor acțiuni de protest legale.
Sindicatele din domeniu sunt nemulțumite de oferta de majorare salarială de patru la sută din 1 aprilie și alte patru procente de la 1 octombrie, raportat la salariul din decembrie anul trecut. Ei susțin că, anterior, administrațiile fuseseră de acord cu o creștere la 500 de lei de la 1 ianuarie și 570 de lei de la 1 mai, însă această ofertă nu a mai fost respectatată după ce, miercuri, Guvernul a adoptat Memorandumul privind dimensionarea cheltuielilor salariale pentru operatorii economici monitorizați, limitate la o medie de 8% față de anul 2007.
Ca urmare, mai multe trenuri au fost oprite, în 1 februarie, de la ora 7.00, în gări, iar casele de bilete au fost închise, acțiunea de protest fiind generată de nemulțumiri salariale. După aproximativ trei ore, circulația trenurilor a fost reluată. Liderii federațiilor sindicale feroviare au declarat că acțiunea de vineri dimineață a fost una voluntară.
Aproape 300 de trenuri, din care 194 de călători și 96 de marfă, precum și aproximativ 20.000 de călători au fost afectați de acțiunea angajaților feroviari.
După reluarea traficului feroviar, ministrul Ludovic Orban declara că oprirea circulației trenurilor nu a fost o mișcare spontană de protest, pentru că a debutat simultan în toată țara și a fost reluată tot simultan, la aceeași oră, adăugând că această formă de protest este ilegală.
Revendicările privind majorarea salariilor sunt susținute de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial, Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, Federația Națională Drum de Fier, Federația Sindicatelor Ramurii Vagoane, Federația Națională Sindicală Elcatel, Federația Automatizări Feroviare și Federația Transportatorilor Feroviari.