Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut ministrului Educației să rezolve problema „deranjantă și periculoasă” a sistemului de meditații în învățământ, arătând că nu este corect și deontologic ca profesorii să predea ulterior elevilor lecții în particular.
El a arătat că nu își schimbă punctul de vedere în problema meditațiilor în învățământ, în pofida criticilor primite la preluarea mandatului, când s-a pronunțat pentru prima dată pe această temă, deoarece consideră că nu este normal ca elevii să fie obligați, după orele normale de curs, să susțină meditații particulare cu profesorul de la catedră.
„Dacă există acest sistem paralel, înseamnă că lucrurile nu funcționează. Vreau să aveți în vedere această problemă deranjantă și periculoasă a sistemului de meditații”, a spus Tăriceanu ministrului Educației, la lansarea noului pachet de legi în învățământ.
Premierul a mai cerut ministrului să găsească formule pentru introducerea vaucherelor de învățământ, prin care elevii pot fi îndrumați către școli și universități de calitate, după modelul sistemului academic american.
Șeful Guvernului a asigurat că sistemul educațional va beneficia în continuare de sume bugetare substanțiale pentru modernizarea infrastructurii și creșterea salariilor cadrelor didactice și a apreciat noul pachet de legi din domeniu ca un instrument care creează cadrul legal de descenralizare.
Premierul Tăriceanu s-a pronunțat, în luna ianuarie 2005, pentru impozitarea veniturilor realizate de profesori din meditații, arătând că neimpozitarea acestora reprezintă un caz de evaziune fiscală.
„Este necesar ca, atunci cînd vorbim de corupție, să nu ne mai gîndim că este doar apanajul mediului politic. Dacă profesorii dau meditații, iar veniturile realizate în acest fel nu sînt impozitate, acesta este un caz de evaziune fiscală”, a spus atunci Tăriceanu.
Sindicatele din învățămînt au criticat la acel moment intenția de introducere a unor impozite pentru meditații, arătînd că acuzațiile de evaziune fiscală la adresa profesorilor sînt exagerate cît timp aceștia nu sînt salarizați pe măsura muncii lor.
Ei au explicat atunci că profesorii meditatori pot legaliza veniturile suplimentare doar dacă își înființează firme, varianta mai puțin costisitoare – cea de autorizare ca persoane fizice sau asociații familiale – nefiind valabilă deoarece nu sînt menționați în legislație.
Existența unei societăți comerciale ar impune cumpărarea de case de marcat și ar presupune ca, după fiecare oră de meditație, elevii să primească facturi sau bonuri fiscale.
Ministrul Educației, Cristian Adomniței, a lansat, luni, noul pachet de legi privind învățământul preuniversitar, superior și statutul personalului didactic, care flexibilizează sistemul de finanțare, dă importanță școlilor și oferă deschidere universităților.
Pachetul legislativ conține Legea Învățământului Preuniversitar, Legea Învățământului Superior și Statutul Personalului Didactic.
Proiectele au fost afișate pe site-ul Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și se vor afla în dezbatere publică o lună, timp în care vor putea fi aduse sugestii și amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate și, după caz, integrate în proiect. După definitivare, proiectul va intra în dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului, a anunțat Adomniției, în cadrul unei ceremonii organizate în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”.
Proiectele de legi au fost definitivate în acest an, în urma discuțiilor dintre reprezentanții Ministerului Educației, ai sindicatelor și cei ai comunității academice.
Pachetul de legi urma să fie lansat la 24 octombrie, dar a fost amânat din mai multe motive, printre care și discuțiile privind învățământul în limba minorităților și alegerea rectorilor.