Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut Ministerului Mediului și Administrației Fondului de Mediu să prezinte rapoarte periodice în care să se detalieze modul de utilizare a sumelor care vor fi obținute din taxa de poluare auto.
El a apreciat, la începutul ședinței de luni a Guvernului, că audierea publică privind taxa pe poluarea pentru autovehicule a fost „un exemplu fericit” de dezbatere civilizată și transparentă, fiind exprimate 101 de puncte de vedere pro și contra, incluse în raportul comisiei de experți.
Propunerile au fost analizate de specialiști ai Ministerul Mediului și ai Ministerul Economiei și Finanțelor, urmând să fie analizate și de Guvern în ședința de luni.
Tăriceanu a amintit că fondurile colectate din taxa pe poluarea pentru autovehicule vor fi utilizate pentru finanțarea proiectelor și programelor pentru șapte domenii de protecție a mediului, printre care înnoirea parcului auto, având în vedere că 54% din mașinile din România au un grad rdicat de poluare.
Guvernul a discutat, la sfârșitul lunii martie, proiectul ordonanței de urgență prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Proiectul ordonanței de urgență a fost supus unei audieri publice în care fiecare cetățean interesat a avut posibilitatea să își exprime punctul de vedere.