Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut, miercuri, Consiliului Concurenței să intervină în cazul abuzurilor reclamate de furnizori în relația cu retailerii, dacă marile magazine derulează acțiuni de monopol care împiedică libera concurență.
El a anunțat că a cerut Ministerului Economiei și Ministerului pentru IMM să îi prezinte, săptămâna viitoare, o informare legată de această situație.
Patronatele și sindicatele din industria alimentară au solicitat Consiliului Concurenței și a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului să investigheze abuzurile retailerilor față de furnizori.
Producătorii spun că retailerii aplică taxe care duc la creșterea prețurilor și scad profitabilitatea furnizorilor, iar dezvoltarea excesivă a marilor lanțuri de retail, care ajung să dețină monopolul în comeț, duce la falimentarea magazinelor de cartier.
Totodată, susțin producătorii, extinderea lanțurilor de supermarketuri și hipermarketuri conferă acestora o putere excesivă în negocierile cu furnizorii, cărora le impun clauze contractuale dezavantajoase.
Consiliul Concurenței a anunțat, săptămâna trecută, că va continua să monitorizeze evoluția retailului din România, arătând că poate interveni numai dacă mai multe firme exploatează în mod abuziv o poziție dominantă, demonstrată de indicatori precum cota de piață sau gradul de concentrare a pieței.
„Intervenția Consiliul Concurenței pe piața de retail din România poate avea loc atunci când unul sau mai mulți agenți economici încearcă să exploateze într-o manieră abuzivă poziția dominantă pe care o dețin pe o anumită piață, practică interzisă și de legislația românescă. (…) Trebuie reținut că, pentru a putea constata săvârșirea unui abuz de poziție dominantă de către un agent economic, este necesar ca agentul economic să dețina o poziție dominantă pe piața și să foloseasca în mod abuziv poziția dominantă deținută, recurgând la fapte anticoncurențiale care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activității economice ori prejudicierea consumatorilor”, se arăta într-un comunicat.
Pentru a analiza dacă anumite companii dețin sau nu o poziție dominantă sunt luați în calcul mai mulți indicatori, printre care cota de piață a firmei, gradul de concentrare ridicat a pieței și existența unor bariere la intrare.