Comisia Europeană a dovedit o abordare extrem de nefirească privind contractul cu Ford de privatizare a Automobile Craiova, afirmând că statul ar fi putut câștiga mai mult dacă nu ar fi pus condiția menținerii profilului fabricii și a locurilor de muncă, a declarat ieri premierul Tăriceanu. Prim-ministrul a declarat ieri, în deschiderea conferinței Mediafax talks about Auto Industry, că a luat în considerare, la negocierea cu Ford, în primul rând interesul economiei naționale.
„În momentul în care am început discuțiile cu Ford pentru încheierea acordului de privatizare, noi am convenit de la început cu partenerii noștri de la Ford că vrem să facem un proiect industrial și nu unul oarecare. Când dosarul s-a dus la Comisia Europeană (CE) am avut surpriza să ni se spună: prin modul în care ați alcătuit caietul de sarcini, ați pus condiții care distorsionează și piața, pentru că poate ați fi putut obține un preț mai bun pe vânzarea a ceea ce se numea Fabrica de la Craiova, nu punând condiții referitoare la profilul de activitate, la păstrarea numărului de salariați”, a declarat Călin Popescu Tăriceanu.
Abordarea Comisiei, „extrem de nefirească” Premierul a subliniat că abordarea Comisiei a fost „extrem de nefirească” în condițiile în care toți liderii politici europeni au în vedere stimularea creșterii economice și crearea de noi locuri de muncă.
„Comisia Europeană spune: dacă l-ați fi vândut pentru un proiect imobiliar, s-ar putea să fi câștigat mai mult. Sigur că da, s-ar fi putut să câștigăm mai mult, dar nu mă interesează. Eu ca prim-ministru am responsabilitatea să ajut această economie cu proiecte viabile pe termen lung care să genereze creștere economică și locuri de muncă, și nu o dată într-un an, și în 2008, și în 2009, și în 2010, și de aceea mi s-a părut extrem de nefirească această abordare din partea Comisiei”, a declarat Tăriceanu.
Situația fabricii de la Craiova, dificilă Acesta a amintit că situația fabricii de la Craiova era una extrem de dificilă.
„Am ajuns să semnăm un acord validat de Bruxelles și am demarat investiția de la Craiova. În acest fel, am putut să salvăm a doua entitate constructoare de automobile începută în anii 70, continuată apoi cu sud-coreeni de la Daewoo, care în final, din cauza dificultăților financiare, ne-au lăsat în brațe cu o chiftea extrem de fierbinte. Gândiți-vă la locurile de muncă de la Craiova care s-ar fi putut pierde în condițiile în care fabrica ar fi trebuit să se închidă”, a spus premierul.
Tăriceanu a conchis că după lungi discuții și după negocieri complicate, inclusiv cu Comisia Europeană, „care are o viziune uneori destul de bizară asupra modului în care țările trebuie să-și conducă dezvoltarea economică”, s-a putut demara investiția de la Craiova.
Ford a preluat anul trecut 72,4% din acțiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Contractul de privatizare a fost analizat de Comisia Europeană, care a solicitat României să recupereze un ajutor de stat ilegal în valoare de 27 milioane de euro.
Potrivit CE, valoarea ajutorului de stat este reprezentată de diferența dintre valoarea de piață a societății (cel mai ridicat preț posibil pe care AVAS l-ar fi obținut pentru participația de 72,4% din Automobile Craiova dacă nu ar fi asociat condițiile referitoare la producția de 200.000 de autovehicule și creșterea numărului de angajați) și prețul primit efectiv.
Suma a fost recuperată în luna iunie 2008 de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
Tăriceanu: „CE a avut o abordare nefirească privind contractul cu Ford”
