La Colegiul “Vasile Lovinescu” din Fălticeni s-a deschis ieri Târgul județean al firmelor de exercițiu.
Desfășurată sub titlul „Firma de exercițiu, rampă de lansare în carieră”, competiția, aflată la prima ediție, a reunit 17 firme de exercițiu administrate de elevi care provin de la diferite licee din județul Suceava și o bancă virtuală.
Firma de exercițiu are rolul de a dezvolta elevilor prin metode practice deprinderile necesare pentru crearea și administrarea propriei societăți comerciale. Așa cum am aflat de la profesoara Carmen Cheaburu, coordonatorul Centrului de resurse de la Colegiul Economic “Dimitrie Cantemir” Suceava, firma de exercițiu reprezintă o metodă interactivă de învățare pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, elevii familiarizându-se cu activitățile unei firme reale.
Firma de exercițiu, o metodă eficientă de pregătire
Profesoara Carmen Cheaburu ne-a spus: “Conceptul de firmă de exercițiu a fost introdus în liceele economice din România ca metodă eficientă de lucru la clasă pentru pregătirea pentru piața muncii a tinerilor, de a dobândi competențe specifice ocupării unui loc de muncă. La nivelul țării avem o centrală a firmelor de exercițiu care ține evidența și înființează o firmă exact ca în mediul real, la Colegiul Național Economic «F.S. Nitti» Timișoara. Toate liceele economice ne înscriem firmele de exercițiu la această centrală ca la Registrul Comerțului. Lună de lună derulăm tranzacții la nivel național între firme, participăm la târguri internaționale, naționale, județene, unde copiii capătă o experiență deosebită, pe care nu o pot obține la orele obișnuite de specialitate”.
Pe lângă limbajul de afaceri folosit în dialog cu reprezentanții celorlalți agenți economici, cu clienții sau cu banca virtuală, în cadrul firmei de exercițiu elevii au avut registre de evidență a intrărilor și ieșirilor, au avut de emis facturi, de completat cecuri de plată, au lucrat cu statele de plată a salariilor, au avut de plătit contribuții la bugetul de stat, TVA etc.
La Târgul firmelor de exercițiu de la Fălticeni, elevii cu cele mai bune idei de afaceri au primit premii pentru cel mai bun stand, cel mai bun catalog, cea mai bună prezentare electronică, cel mai bun spot publicitar, cele mai bune materiale promoționale, cel mai bun om de afaceri, cel mai bun negociator, cele mai multe tranzacții, cel mai bun slogan-motto și cea mai bună pagină web.
Inițiativa derulării unor activități comerciale prin firma de exercițiu a apărut la Colegiul Economic din Suceava din anul școlar 2004-2005 și este bine-venită pentru că dezvoltă tinerilor gustul pentru o afacere personală.
Profit maxim cu oferte de nerefuzat
FF Fortis SRL a venit la târgul de la Fălticeni cu o ofertă turistică specială pentru sărbătorile pascale, dar și pentru a-și promova noul hotel cu restaurant și spațiu de agrement, în timp ce elevii de la Colegiul Silvic “Bucovina” au avut “o ofertă de nerefuzat pentru cei care doresc să facă un cadou”. FF Beautiful Mary și-a negociat “pentru un profit maxim” prețurile la produsele cosmetice, cei de la Ecosports au oferit articole sportive “la prețuri fără concurență”, Art Peisaje ne-a “învățat cum să ne amenajăm curtea și grădina”, Total Cleaning a oferit servicii de curățătorie chimică “la cel mai mic preț”, Medieval Art a avut o ofertă bogată de obiecte “din epoca medievală” și decorațiuni interioare, iar Artizana SRL ne-a învățat să “prețuim tradiția neamului”.
“Firmele de exercițiu îi vor determina pe mulți absolvenți de liceu să își deschidă o activitate proprie în domeniul comerțului sau al prestării de servicii. Este metoda cea mai bună pentru a lucra cu elevii, aceștia având toate cunoștințele necesare pentru a iniția sau a dezvolta propria afacere și a avea succes profesional”, a precizat Carmen Cheaburu.
La inaugurarea Târgului județean al firmelor de exercițiu de la Fălticeni, au participat inspectorul școlar Petru Crăciun, conducerea Colegiului „Vasile Lovinescu”, Mioara Nechifor, șefa Administrației Financiare a municipiului Fălticeni, Gheorghe Bîrsan, șeful filialei BRD Fălticeni, profesori de specialitate de la liceele din județ, reprezentanți ai agenților economici care au susținut prin sponsorizări această activitate.