– Stația de autobuz de lângă Colegiul de Informatică din Suceava a fost transformată integral în spațiu comercial
– Autorizația de „modernizare” a stației a fost eliberată pe numele societății C. AGLA C. COM SRL, al cărei administrator este fiica Tamarei Chiribucă
– Tamara Chiribucă a fost trimisă în judecată de DNA pentru patru infracțiuni de evaziune fiscală, dare de mită și falsuri, fapte prin care a prejudiciat bugetul local, împreună cu cumătrul ei, Neculai Bujor, cu zeci de miliarde de lei vechi
Modul în care se „dezvoltă”, din punct de vedere urbanistic, municipiul Suceava continuă să surprindă. Dacă în unele zone apar clădiri care acoperă aproape în totalitate suprafețele, înlăturând definitiv posibilitatea amenajării unor spații verzi între betoane, în altele, spații până nu demult de utilitate publică sunt transformate în spații comerciale. Este și cazul stației de autobuz de lângă Colegiul de Informatică „Spiru Haret” care, peste noapte, a fost închisă cu tâmplărie termopan.
Uimiți că stația de autobuz, practic, nu mai există, sucevenii pot doar să citească pe descrierea de șantier, afișată în interiorul spațiului nou creat, că este vorba despre lucrări de modernizare a spațiului, efectuate în baza Autorizației de construire nr. 646 din data de 21 august 2007, eliberată de Primăria Suceava, beneficiar fiind SC C. AGLA C. COM SRL Suceava. În aceeași descriere nu se precizează nimic despre termenul de execuție al lucrărilor, data începerii sau data finalizării construcției.
Societatea menționată este administrată de Adriana Sînziana Clim, fiica Tamarei Chiribucă, cunoscuta femeie de afaceri din Suceava, acuzată că a făcut, cu ani în urmă, afaceri necurate cu Primăria. Amenajarea spațiului a fost făcută în câteva ore, în după-amiaza zilei de sâmbătă, timp în care Tamara Chiribucă a fost văzută de cetățenii din zonă dând indicații muncitorilor care efectuau lucrarea. Spațiul care a fost acum închis se află în prelungirea altui spațiu, mult mai mic, în care funcționează un magazin în care se comercializează produse alimentare, cele două încăperi fiind despărțite de un perete din tâmplărie termopan. Modul unitar în care s-a făcut amenajarea, astfel încât, văzută din exterior, clădirea să pară un singur spațiu, este încă o dovadă că stația va deveni spațiu comercial.
– Comisia de Urbanism nu știe nimic
Modul în care s-a ajuns ca o stație de autobuz să fie transformată, în întregime, în spațiu comercial, este o dilemă chiar și pentru membrii Comisiei de Urbanism din Consiliul Local Suceava. Consilierul local Niculai Barbă, membru al acestei Comisii, s-a declarat revoltat față de situația înregistrată în stația de autobuz de lângă Colegiul de Informatică, menționând că la fel de surprinși sunt și ceilalți colegi din Comisie.
„Ieri (n.r. sâmbătă), în jurul orei 15.30, când am trecut prin zonă, doamna Tamara Chiribucă era diriginte de șantier. Dacă vineri seara stația era neschimbată, sâmbătă, în câteva ore, stația a fost închisă. Nu este pentru prima dată când extinderea unor chioșcuri se face sâmbăta, peste noapte. Autorizația de construire putea fi emisă numai dacă terenul este proprietate privată. Eu știu clar că, în ultimii trei ani, în Consiliul Local nu s-a emis nici o hotărâre de vânzare sau de concesiune a acestui spațiu”, a declarat consilierul Niculai Barbă.
Potrivit acestuia, deși zona nu mai face parte în prezent dintr-un traseu al societății de Transport Public Local, există foarte multe solicitări din partea cetățenilor ca, în zona Colegiului de Informatică, să fie dezvoltată o linie de transport public, odată cu achiziționarea unui nou lot de autobuze. De altfel, în timpul anului școlar, există microbuze care preiau și aduc elevi la școlile din zonă. În cazul spațiilor de acest gen, dacă terenul este proprietate privată, eliberarea autorizației de construire se face de Primărie, fără să fie necesară aprobarea Consiliului Local. În acest caz, la emiterea autorizației, este necesară atașarea unui document care dovedește proprietate asupra terenului. În cazul în care este vorba despre un spațiu ce face parte din domeniul privat al municipiului Suceava, autorizația de construire se poate elibera numai după aprobarea proiectului în Consiliul Local.
„Aici apar două semne de întrebare: cum a fost posibil ca terenul să intre în proprietate privată și dacă această autorizație de construire nu trebuia eliberată după aprobarea proiectului unitar de modernizare a stațiilor de autobuz? Eu aș soma Primăria Suceava pentru a face publică lista spațiilor aflate în proprietate privată, în zona stațiilor de autobuz, a școlilor, pentru a ști la ce surprize să ne mai așteptăm pe viitor”, a mai spus consilierul Niculai Barbă.
– Primarul Lungu va verifica modul în care C. AGLA C. COM s-a împroprietărit cu stația de autobuz
Reacția executivului a fost, de asemenea, una de surprindere, edilii Sucevei excluzând, din start, posibilitatea ca funcționarii Primăriei să fi făcut vreo greșeală la eliberarea autorizației de construire.
„Știu că este teren privat. S-a eliberat o autorizație de modernizare a spațiului. Cum s-a ajuns ca o firmă să fie proprietara unui spațiu în care funcționează o stație de autobuz rămâne de văzut”, a declarat primarul Ion Lungu.
Viceprimarul Angela Zarojanu este de părere că, fiind vorba despre un teren proprietate privată, Primăria se poate implica doar din punct de vedere al disciplinei în construcție, putând fi verificată doar respectarea prevederilor din autorizația de construire. Aceasta a precizat că acest caz nu este singular în municipiul Suceava, cazul firmei Iorgos și a stației de autobuz din Burdujeni ridicând, de asemenea, multe semne de întrebare.
Consilierii locali din Comisia de Urbanism sunt de altă părere, consilierul Mona Săndulescu declarând că va verifica actele care au stat la baza emiterii autorizației de construcție pentru SC C. AGLA C. COM SRL.
„Proprietatea asupra terenului nu a fost obținută în mandatul nostru. Cine și-ar fi imaginat că o stație de autobuz poate deveni proprietatea unei firme? Autorizația a fost dată doar prin Executiv, nu a trecut și prin Consiliul Local”, a precizat consilierul Mona Săndulescu.
Am dorit să prezentăm și opinia Tamarei Chiribucă în legătură cu situația lucrărilor efectuate în stația de autobuz de lângă Colegiul de Informatică, însă aceasta nu a putut fi contactată, având telefonul mobil închis pe tot parcursul zilei de ieri.
Tamara Chiribucă a fost trimisă în judecată anul trecut
Tamara Chiribucă (foto) este o persoană extrem de controversată în Suceava, afacerile acesteia explodând în mandatul fostului primar Marian Ionescu, cu ajutorul nemijlocit al cumătrului ei, Neculai Bujor, director economic al Primăriei până în vara anului 2004. De altfel, atât Chiribucă cât și Bujor au fost trimiși în judecată de procurorii DNA în iunie 2006, deoarece, prin acțiunile lor, au prejudiciat bugetul local cu zeci de miliarde de lei vechi. Prin intermediul mai multor firme pe care le administra – SC PROTMAN SERVICE SRL, SC LUIS IMBISS SRL, SC ALEXA SRL și SC RIGOLA COM SERV – , Tamara Chiribucă reușise să obțină majoritatea contractelor privind livrarea de mărfuri, începând cu produse de protocol și terminând cu cele de birotică, către Primăria Suceava. Mai mult, procurorii DNA Suceava au adunat probe în cazul a 4 infracțiuni de evaziune fiscală comise de Tamara Chiribucă, prejudiciul adus bugetului de stat fiind de 1,83 miliarde de lei din neplata impozitului pe profit și de 5,039 miliarde de lei prin neachitarea TVA-ului.






