Atunci când vorbim despre mărturisire, trebuie să înțelegem prin aceasta, mai presus decât orice altceva, Taina Pocăinței sau a Spovedaniei. Aceasta este taina în care Dumnezeu iartă, prin duhovnic, păcatele creștinilor care se căiesc sincer și le mărturisesc la scaunul spovedaniei, în fața preotului. Ea are diferite numiri. Se numește pocăință, pentru că cel ce o primește trebuie să regrete în mod sincer păcatele săvârșite și mărturisite preotului duhovnic; mărturisire sau spovedanie, întrucât creștinul își mărturisește păcatele în fața preotului; al doilea botez, pentru că prin ea se spală păcatele întocmai ca prin Taina Botezului; iertare, dezlegare, pentru că prin ea se dezleagă păcătosul de legătura păcatelor; împăcare, pentru că ne împacă cu Dumnezeu.
Mântuitorul Hristos a îngăduit această taină sfinților Săi apostoli când le-a spus: „Oricâte veți lega pe pământ, vor fi legate și în cer și oricâte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și în cer” (Matei 18, 18; 16, 19). Domnul Hristos a instituit-o apoi după Sfânta Sa Înviere din morți, când arătându-Se apostolilor le-a zis: „Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi. Și zicând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute” (Ioan 20, 21-23). Puterea de a lega și dezlega păcatele o are numai Mântuitorul Hristos, cum ne-a arătat El Însuși (cf. Luca 5, 20, 24), dar El a dat această putere și apostolilor (Ioan 20, 21-23) și prin aceștia, episcopilor și preoților.
Pocăința presupune mai multe etape: căința sau părerea de rău pentru păcatele săvârșite; mărturisirea păcatelor; îndeplinirea canonului sau epitimiei; dezlegarea sau iertarea. Mărturisirea este un act personal și secret desfășurat între duhovnic și credinciosul care se spovedește.
Întemeiată de Mântuitorul Iisus Hristos, practicată de sfinții apostoli și de urmașii acestora, episcopii și preoții, săvârșită numai particular și asigurându-se secretul ei, mărturisirea rămâne cea mai bună și eficientă cale de reînnoire sufletească și progres duhovnicesc al creștinului ortodox.
(Pr. Ciprian Florin Apetrei, Ziarul Lumina)