Supraviețuitor de pe nava Costa: Comandantul a refuzat evacuarea deși sala mașinilor era sub apă



Tânărul din Constanța care era angajat ca instructor de fitness pe nava de croazieră Costa Concordia a declarat, joi, că inginerul mecanic i-a cerut comandantului să evacueze vasul imediat după ce acesta s-a lovit de stânci, dar comandantul a refuzat, deși toată sala mașinilor era sub apă.
Alexandru Bănescu, în vârstă de 26 de ani, a spus, joi, într-o conferință de presă organizată la o zi după ce a ajuns acasă, că semnalul de evacuare a navei s-a dat prea târziu, iar dacă s-ar fi urmat sfatul ofițerului mecanic multe dintre persoanele date acum dispărute poate ar fi fost salvate.
Semnalul de evacuare s-a dat după o oră – o oră și jumătate
„Primul semnal primit prin stații a fost că luam apă. Încă nu se dăduse semnalul de evacuare. Ne-am păstrat calmul. Apoi s-au stins toate luminile de pe navă, au rămas doar cele de urgență, dar nu a durat decât două minute, după care s-au reaprins. Abia după o oră și ceva s-a dat semnalul de evacuare a navei. Căpitanului i s-a spus de la început să dea semnalul de evacuare, dar el a zis că poate să salveze nava. Sunt înregistrări, se poate verifica. La cinci minute după ce vasul s-a înclinat prima dată, inginerul mecanic a sunat în camera de comandă și i-a cerut comandantului să evacueze nava pentru că nu se mai poate face nimic, sala mașini era sub apă. Gaura de apă era de 40 de metri. Cu tot cu stânca în ea. El a zis nu, că poate să o salveze. Dar nu a putut. Acest semnal de evacuare s-a dat după o oră – o oră și jumătate”, a povestit tânărul.
De asemenea, el a spus că la scurt timp după ce a dat semnalul de evacuare comandantul a părăsit nava însoțit de o tânără moldoveancă ce lucrase ca hostess pe navă, dar care în momentul naufragiului își terminase contractul.
„Nu aveai în cap decât să te salvezi”
„Când s-a dat semnalul de evacuare la navă, bănuiesc că (comandantul – n.r.) a fost în prima șalupă. Cu această domnișoară moldoveancă. E clar că au plecat împreună. El spune că pasagerii l-au împins în barcă… Eu nu l-am văzut, dar toți cei cu care am vorbit după aceea spun același lucru, că a plecat înainte să evacueze nava și nu a plecat singur. Cu ceva ofițeri, pentru că sunt niște protocoale, trebuie să se salveze niște bani… Dar bănuim că și cu această domnișoară. Pentru că ea a ajuns pe mal cu toate bagajele după ea. Acolo am văzut-o eu prima dată. Deci știa de la început ce s-a întâmplat. Cei mai mulți dintre cei care s-au salvat, turiști și membri ai echipajului, au ajuns pe insulă fără nici un bun, doar cu ce aveau pe ei. Nu mai era timp să te gândești la ce ai în cabină și ce trebuie să iei cu tine. Nu aveai în cap decât să te salvezi. Ea însă avea tot bagajul cu ea. Și ca să cari așa un bagaj înseamnă că ai avut ceva timp să te pregătești… De asta credem că este amanta căpitanului și că a plecat cu el”, a mai declarat Alexandru Bănescu.
El spune că tânăra din Republica Moldova își terminase contractul pe vas cu două săptămâni înainte.
„A plecat și acum venise în vacanță pe vapor. A fost invitată de altcineva, de sus. În mod normal nu avea ce să caute acolo… Ea a fost prima care a plecat de pe navă, împreună cu comandantul”, a spus Alexandru.
Comandantul a luat și o decizie care se poate să fi salvat viața multor persoane
Tânărul a mai povestit că nu era prima dată când vasul trecea pe lângă insula respectivă, dar niciodată atât de aproape.
„La un moment dat, după ce nava se lovise de stânci și începuse să se încline, am văzut că suntem prea aproape de țărm, dar nu am realizat că este atât de grav și am început să facem glume. Am încercat să calmăm pasagerii, pentru că erau persoane care deja începuseră să ia colacii de salvare. (…) Nu era prima oară când trecea pe acolo, dar acum s-a apropiat prea mult de țărm. S-a îndepărtat cu șase mile marine de la traseu”, a spus tânărul.
El a mai precizat că, totuși, comandantul a luat și o decizie care se poate să fi salvat viața multor persoane: „După ce nava a luat apă, în nebunia lui a fost foarte inteligent pentru că a aruncat ancorele în apă și, din inerție, nava s-a întors și ne-am lăsat pe rocă. Dacă nu, nu se știe câtă lume mai scăpa”.
Tânărul constănțean spune că, deși are coșmaruri în urma naufragiului, va pleca în voiaje cu aceeași companie: „O să plec din nou în voiaj. E singura posibilitate de a-ți învinge teama… Când închizi ochii, vezi absolut tot ce ai trăit. Absolut tot. Și mai ales sunetele de pe vapor… „.
Alexandru Bănescu este fost sportiv de performanță care a practicat înotul la Clubul Farul Constanța și a renunțat la sport din cauza unor probleme de sănătate, fiind operat pe cord.
Cel puțin 11 persoane au murit, iar alte aproximativ 20 sunt date dispărute după ce vasul de croazieră Costa Concordia s-a scufundat parțial, vineri seară, după ce s-a lovit de stânci în apropierea Insulei Giglio.
Francesco Schettino, căpitanul navei de croazieră, a fost pus sub arest la domiciliu, fiind anchetat pentru omucidere multiplă din culpă, naufragiu și abandonul navei.
Compania Costa Crociere se consideră „parte vătămată” după naufragiul vasului de croazieră Concordia, a anunțat avocatul societății, Marco de Luca, citat de AFP.
Patronul liderului european în croaziere, Pier Luigi Foschi, s-a disociat public de comandantul navei, acuzat că a provocat naufragiul și a abandonat nava prea devreme.