Luni, 17 noiembrie 2025, Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni a celebrat Ziua Internațională a Toleranței, printr-o activitate educativă dedicată promovării respectului, empatiei și acceptării diversității în rândul elevilor. Evenimentul, inițiat și coordonat de prof. consilier școlar Olariu Delia-Sânzâiana, a fost realizat în colaborare cu Consiliul Școlar al Elevilor și s-a desfășurat în sala Centrului de Documentare și Informare (corpul A) al liceului.
Activitatea face parte din programul național „19 zile în activism”, campanie internațională care urmărește prevenirea formelor de violență și abuz asupra copiilor și tinerilor și care promovează colaborarea între școli, instituții și organizații pentru a crea o cultură a respectului și a protecției copilului. Liceul din Liteni este înscris în acest program, derulat anual în perioada octombrie–aprilie, în acord cu obiectivele globale privind toleranța zero față de violență până în anul 2030.
- Proiectul educativ: „Suntem unici, valoroși și toleranți!”
Sub coordonarea doamnei profesor consilier școlar Olariu Delia-Sânzâiana, elevii claselor V–XII au participat la activitatea centrală a zilei, parte a proiectului educațional de dezvoltare socio-emoțională „Suntem unici, valoroși și toleranți!”.
Pornind de la ideea că adolescența este o etapă crucială în formarea identității personale, proiectul a urmărit crearea unui cadru sigur, sprijinitor și incluziv, în care elevii să reflecteze asupra propriilor emoții, resurse și trăsături personale. Discuțiile interactive au vizat:
- înțelegerea diferenței dintre empatie, simpatie și toleranță;
- identificarea trăsăturilor care îi fac unici pe elevi;
- acceptarea diversității ca valoare socială;
- dezvoltarea unor comportamente prosociale și nonviolente;
- conștientizarea propriului rol în construirea unui climat armonios în școală.
În introducerea activității, elevii au discutat despre valoarea fiecărei persoane și despre modul în care experiențele, emoțiile și perspectivele individuale contribuie la unicitatea fiecăruia. Au fost prezentate povești inspiraționale ale unor personalități precum Valentin-Horațiu Mălăele, Selena Gomez, J.K. Rowling și Stephen Hawking, exemple puternice despre reziliență, curaj și depășirea etichetelor.
- Etapele activității
Programul a fost structurat în mai multe momente educative, menite să stimuleze reflecția și colaborarea:
- „Un cuvânt pentru azi” – spargerea gheții, pentru a crea o atmosferă deschisă.
- Prezentarea conceptelor cheie și a exemplelor inspiraționale.
- Discuție ghidată, bazată pe situații reale.
- Fișă de lucru, prin care elevii și-au identificat calitățile și au analizat scenarii de empatie și toleranță.
- Vizionarea unui material video (Brené Brown) despre diferențele dintre empatie și simpatie.
- Mesaj final, axat pe acceptare și valorizare personală.
- Concluzii, în care elevii au reflectat la modul în care pot contribui la un climat pozitiv.
Pe parcursul activității, elevii au primit semne de carte handmade, realizate special pentru această zi, simboluri ale unicității și ale respectului față de ceilalți.
- Despre Campania „19 zile în activism”
Campania mondială propune 19 teme esențiale privind prevenirea abuzurilor și violenței asupra copiilor și tinerilor: bullying, neglijare, exploatare, discriminare, trafic de minori, dependențe, pericole TIC (tehnologia informației și comunicațiilor), copii ai străzii, pedepse corporale, răpire sau copii privați de libertate.
În corelare cu Ziua europeană pentru protecția copiilor împotriva exploatării sexuale (18 noiembrie) și cu Ziua universală a copilului (20 noiembrie), campania încurajează instituțiile să deruleze acțiuni educative care cultivă protecția, solidaritatea și responsabilitatea în comunitate.
- Impactul activității
Participarea activă a elevilor a arătat deschidere, curiozitate și implicare. Prin exerciții de reflecție, analiză de caz, brainstorming și storytelling, copiii și adolescenții au conștientizat importanța empatiei și a toleranței în viața de zi cu zi, înțelegând că empatia creează conexiune reală, simpatia rămâne o reacție superficială, iar toleranța înseamnă respectarea diferențelor și construirea unei comunități armonioase.
Această activitate a contribuit la creșterea încrederii în sine, dezvoltarea abilităților socio-emoționale, reducerea conflictelor și a excluderii, îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și consolidarea unui climat școlar pozitiv.
- Gânduri despre unicitate, respect și relații sănătoase
„Ziua Internațională a Toleranței ne-a oferit prilejul de a lucra împreună pentru a dezvolta empatia, respectul și deschiderea în rândul elevilor. Consider că școala nu este doar un spațiu al cunoașterii, ci și un loc în care învățăm să fim oameni, să ne privim cu blândețe și să înțelegem că diversitatea este o resursă, nu o barieră. În această activitate, elevii au avut ocazia să reflecteze asupra propriei identități, să își recunoască valoarea și să descopere ce îi face unici, dar și să învețe că diferențele dintre noi sunt cele care ne îmbogățesc. M-a impresionat sinceritatea lor, dorința de a se conecta și maturitatea cu care au abordat temele discutate. Toleranța este un exercițiu zilnic, un gest mic care poate crea punți între oameni – o privire atentă, un cuvânt bun, o alegere conștientă de a respecta pe cineva. Ne dorim ca fiecare elev să se simtă valorizat, ascultat și sprijinit, iar activități precum aceasta contribuie la consolidarea unei comunități școlare în care toți se simt în siguranță, văzuți și înțeleși,” ne-a povestit prof. consilier școlar Olariu Delia-Sânzâiana.
Ziua Internațională a Toleranței nu este doar o activitate în calendarul școlar, ci un angajament pe termen lung pentru construirea unei comunități bazate pe respect, empatie și deschidere. Prin proiectul „Suntem unici, valoroși și toleranți!”, elevii Liceului Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni au învățat că fiecare persoană poartă o lume interioară unică și că lumea devine mai frumoasă atunci când alegem să vedem și să respectăm unicitatea din fiecare.
La activitate au fost prezente și prof. înv. primar Poenaru Cristina, director-adjunct, prof. Belciug Ana Maria Briana, director-adjunct, prof. de Biologie Morhan Adina Simona, bibliotecar Onisii Mihaela Liliana și bibliotecar Poenaru Diana-Maria.
Diana-Maria Poenaru






