Sumele colectate din taxa de poluare auto ar putea fi folosite și la casarea autobuzelor poluante



Sumele colectate din taxa de poluare auto, care va alimenta Fondul de Mediu, ar putea fi folosite și pentru casarea autobuzelor poluante și înnoirea parcului auto al transportului public, a afirmat, sâmbătă, premierul Călin Popescu Tăriceanu.
El a arătat că o decizie în privința taxei de poluare auto ar urma să fie luată în ședința de astăzi a Guvernului.
„Avem o propunere pe care o analizăm și astăzi va trebui să tranșăm asupra ei, și anume ca din Fondul de Mediu să dăm bani sub forma unei prime de casare pentru reînnoirea parcului, inclusiv la vehiculele din zona transportului public. Această propunere mi se pare rezonabilă pentru că, într-adevăr, și autobuzele care funcționează în orașe sunt foarte poluante și trebuie schimbate”, a spus Tăriceanu, la Realitatea TV
El s-a referit și la afirmațiile formulate de președintele Traian Băsescu, potrivit căruia taxa auto ar favoriza compania Citroen, arătând că astfel de acuzații sunt penibile și ridicole.
Schimb de replici între Băsescu și Tăriceanu
Președintele Traian Băsescu și premierul Călin Popescu Tăriceanu au avut un schimb de replici, la finele lunii martie, la Automobile Craiova, cu prilejul ceremoniei prin care Ford a preluat pachetul majoritar de acțiuni, primul-ministru apreciind că prezența șefului statului demonstrează că acesta a înțeles importanta taxei auto, iar Băsescu replicând că Citroen „este puternic protejată”.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu i-a mulțumit președintelui Traian Băsescu pentru că este prezent la ceremonia de preluare a Automobile Craiova de către Ford, apreciind că acesta a înțeles astfel, în final, că taxa auto este utilă și nu reprezintă o ambiție personală.
În replică, șeful statului i-a spus premierului că nu știe cât de importantă este taxa auto și cât de mult a ajutat acest lucru Ford, dar cu siguranță Citroen a fost ajutată: „Nu știu cum a ajutat până acum taxa auto Ford, dar deocamdată Citroen este puternic protejată”.
Președintele îi trimisese anterior premierului o scrisoare în care i-a cerut să anuleze prin ordonanță de urgență taxa auto, acuzându-l pe șeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români.
În replică, Tăriceanu a afirmat atunci că Băsescu este în căutare de voturi ieftine și nu a înțeles importanța taxei auto, arătând că îi va solicita șefului statului să nu îi mai trimită scrisori, pe care oricum le vede la televizor.
De la 1 iulie, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România
Guvernul a discutat, la sfârșitul lunii martie, proiectul ordonanței de urgență prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe.
După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Proiectul a fost supus unei audieri publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanțe de urgență, dezbatere în care fiecare cetățean interesat a avut posiblitatea să își exprime punctul de vedere.
Participanții la audierea publică pe tema taxei de poluare auto au recomandat Executivului, printre altele, eșalonarea plății taxei, corelarea cuantumului acesteia cu cel plătit de alți poluatori și extinderea bazei de impozitare și pentru mașinile deja înmatriculate.
Guvernul nu este obligat să țină cont de recomandările făcute de comisia de experți a audierii publice pe tema taxei.
Premierul Tăriceanu a afirmat, miercuri, la începutul ședinței de Guvern, că Executivul va susține necesitatea aplicării taxei pe poluarea provenită de la autoturisme chiar dacă este o decizie nepopulară sau dacă va determina costuri electorale pentru Executiv ori PNL.
El a arătat că preferă să aibă o atitudine responsabilă, în loc să adopte o atitudine populistă în privința acestui subiect.