Ministrul Muncii, Sulfina Barbu, a declarat, marți, că legea privind asistența socială votată de Camera Deputaților „simplifică birocrația pentru beneficiari” și introduce „formularul unic”.
„Legea asistenței sociale unifică cele 54 de prestații sociale în 9 categorii, pentru a fi mai ușor gestionate și pentru a simplifica birocrația pentru beneficiari, respectiv se introduce formularul unic, nu vor mai fi 54 de tipuri de cereri, ci va exista o singură cerere pentru fiecare tip de beneficiar social”, a explicat Sulfina Barbu, la Parlament.
Ea a mai spus că, prin această lege, în cadrul Ministerului Muncii va funcționa Observatorul Social Național, „pentru a face politici publice mult mai coerente”.
Camera Deputaților a adoptat, marți, cu 168 de voturi „pentru” și 5 voturi „împotrivă”, Legea asistenței sociale, deputații opoziției neexprimându-și votul.
Reprezentanții PSD și PNL s-au opus acestui proiect de lege, pe motiv că este un pretext de diminuare în bugetul de stat pe 2012 a cheltuielilor cu asistența socială.
Amendamentele de fond ale opoziției la cele 147 de articole ale proiectul de lege au fost repinse prin vot.
Camera Deputaților este forul decizional în cazul acestui proiect de lege, pe care Senatul l-a adoptat tacit, după ce a fost blocat timp de două luni.
Proiectul legii asistenței sociale adoptat marți de deputați prevede că responsabilitatea privind dezvoltarea capacității de integrare socială și soluționarea situațiilor de dificultate revine fiecărei persoane, precum și familiei acesteia.
Acesta mai definește sistemul de asistență socială, clasificarea, criteriile de acordare, organizarea beneficiilor și serviciilor sociale, propune înființarea Institutului Național de Evaluare a Dizabilității, regulile de alocare a fondurilor de la bugetul de stat pentru serviciile sociale. Beneficiile sociale și serviciile sociale vor fi reglementate prin legi speciale.
Comisia de muncă a Camerei Deputaților a introdus unele amendamente, cele mai multe de formă. Unele prevederi introduse de comisie se referă însă la precizarea că beneficiile de asistență socială finanțate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale se vor acorda sub rezerva achitării de către beneficiar a obligațiilor de plată către bugetul local.
Plata beneficiilor sociale se poate efectua în funcție de opțiunile beneficiarului și în tichete sociale, nu numai prin mandat poștal sau cont bancar. Modalitatea de acordate prin tichetele sociale se va stabili prin legi speciale.
Alte prevederi introduse de comisie se referă la faptul că serviciile sociale pot funcționa numai dacă sunt acreditate și că autoritățile administrației publice vor asigura informarea beneficiarilor cu privire la serviciile oferite de furnizorii privați de servicii sociale, iar beneficiarul are dreptul să aleagă liber dintre furnizorii de servicii acreditați.
Ministerul Muncii va avea și atribuția de a analiza anual, la nivel național, datele privind sărăcia, incluziunea socială și să identifice factorii care duc la incluziune socială, să elaboreze rapoarte, să formuleze recomandări pe această temă.
Alte amendamente ale comisiei de administrație prevăd că activitatea de evaluare a personalelor care prezintă afecțiuni generatoare de dizabilități sau de invaliditate se va realiza de Institutul Național de Expertiză Medicală și Recuperare.
Un amendament introdus la propunerea opoziției prevede că sumele alocate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea serviciilor sociale se realizează în următoarea ordine: serviciile sociale ale copilului separat de părinți care necesită protecție specială, serviciile sociale adresate persoanelor cu dizabilități, în funcție de tipul serviciilor, serviciile adresate copilului și familiei, precum și pentru persoanele vârsnice, serviciile adresate persoanelor fără adăpost și persoanelor cu risc de excluziune socială, în funcție de tipul serviciilor.