Credincioșii din județul Suceava vor primi și în acest an Lumina de Paște de la Ierusalim.
Un comunicat remis de Biroul de presă al Consiliului Județean Suceava precizează că în seara zilei de 11 aprilie a.c., Lumina Sfântă va fi distribuită către bisericile și mănăstirile din județ, din fața Bisericii „Sfântul Ilie” din Fălticeni pentru zona adiacentă și zonele Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei, respectiv de la Biserica „Sfântul Gheorghe” din cadrul Mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava pentru Suceava și împrejurimi și zonele Rădăuți și Siret. Orarul exact va fi anunțat publicului în timp util.
Potrivit unui comunicat al Patriarhiei Române, Lumina Sfântă de la Ierusalim va fi adusă de o delegație a Patriarhiei condusă de episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, Timotei Prahoveanul, cu binecuvântarea patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, Daniel.
Protoieriile și alte eparhii ale Patriarhiei Române din țară au fost invitate să trimită delegați la Salonul Oficial al Aeroportului Internațional „Henri Coandă”, în seara zilei de 11 aprilie, în jurul orei 19.00, pentru a primi Lumina Sfântă de la Ierusalim spre a fi oferită preoților și credincioșilor.
De la aeroport, Lumina va fi dusă cu avioane de mici dimensiuni pe principalele aeroporturi din țară pentru comunitățile de credincioși ortodocși din aceste regiuni.
Pentru creștinii ortodocși, Focul Sfânt, numit și Lumina Harică, are o semnificație specială, fiind considerat una dintre cele mai mari minuni ale Bisericii Ortodoxe. Din secolul VIII e.n., când apare prima mențiune despre asta în cărțile biblice, la Ierusalim, în fiecare sâmbătă a Paștelui Ortodox, în același mod și în același loc apare Lumina Harică. Locul este considerat a fi mormântul lui Hristos.
Ritualul Paștelui Ortodox de la Ierusalim este respectat cu rigurozitate. Sfântul Mormânt este controlat din noaptea Vinerii Mari, de polițiști civili necreștini – un arab, un turc și unul din partea statului Israel. Ei verifică toate obiectele din interior să nu aibă vreo sursă de foc, verifică lespedea și îl controlează corporal pe arhiereul grec care răspândește vată pe Mormântul Sfânt.
Se sting toate luminile, se sigilează ușa Sfântului Mormânt și gardienii rămân de pază, până când se aprinde Lumina Sfântă. Procesiunea pentru Vecernia Sâmbetei Mari se formează la sediul Patriarhiei Ortodoxe, iar la ora 9.00 se pornește spre Biserica Sfântului Mormânt, se face înconjurul bisericii de trei ori, apoi patriarhul cu toți slujitorii se retrag în altarul bisericii ortodoxe de vizavi și stau în așteptare.
La Ierusalim, Lumina se aprinde în jurul amiezii
La ora 12.00, patriarhul este condus în fața Sfântului Mormânt, unde este controlat de polițiști necreștini, în prezența reprezentanților oficiali armeni, catolici și copți, să nu aibă vreo sursă de foc. Apoi patriarhul desigilează ușa Sfântului Mormânt și intră în prima încăpere, însoțit de un arab musulman. Acesta rămâne aici și supraveghează, în timp ce patriarhul intră în a doua încăpere și îngenunchează în fața lespezii Sfântului Mormânt. Se sting toate lumânările, candelele și luminile și în biserică se pogoară tăcerea. După 15-20 de minute de rugăciune, în biserică apare o lumină puternică, precum un fulger, coborând în zig-zag din cupola mare a bisericii. Vine deasupra Capelei Sfântului Mormânt, ca un glob de lumină ce se sfărâmă în mici bucăți, apoi intră înăuntru ca o rază subțire de foc, coboară pe lespedea Mormântului și aprinde vata răspândită deasupra.
Patriarhul adună cu mâinile vata aprinsă de o flacără galben-verzuie, care timp de câteva minute nu arde. Apoi pune vata aprinsă în două cupe de aur și iese în prima încăpere. Aici, în prezența musulmanului, aprinde două buchete mari de câte 33 de lumânări, cât anii pe care îi avea Iisus, iar cupele le dă afară, pe două ferestre mici, la doi diaconi ortodocși.
Aceștia duc o cupă la Sfântul Altar, iar pe a doua la Biserica Sfinților Împărați Constantin și Elena, de la Patriarhie. Apoi patriarhul iese în fața Sfântului Mormânt, cu cele două făclii aprinse, și strigă de trei ori: „Veniți de luați Lumină!”. De la patriarh iau atunci Lumină și catolicii, armenii și copții, ducând-o în altarele lor, unde o păstrează tot anul. La două ore după miezul nopții, Liturghia Învierii ia sfârșit.
Lumina de la Ierusalim a fost adusă pentru prima oară în România la Suceava, la Paștele din 2009, la inițiativa fostului președinte al Consiliului Județean, Gheorghe Flutur. Din 2010, acțiunea a fost preluată de Patriarhia Română.