Polițiștii care se ocupă de petițiile trimise de cetățeni pe adresa Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava au observat în ultima vreme o tendință a oamenilor de a face sesizări cu privire la problemele lor la cât mai multe instituții.
Deși este dreptul fiecăruia de a sesiza ce dorește și unde dorește, ideea este că toată această zbatere este inutilă, tot o singură instituție, cea cu competență în cazul respectiv, ocupându-se până la urmă de sesizare.
Celelalte instituții, după ce primesc petiția, o trimit tot către organul cu competență în domeniu. Singurul „rezultat” este mărirea volumului de muncă, atât pentru petiționar, cât și pentru reprezentanții instituțiilor, care-și trimit petițiile de la unii la alții și-și formulează reciproc răspunsuri.
Tendința oamenilor de a-și trimite petițiile la cât mai multe instituții are cel puțin două explicații. Parte dintre ei nu cunosc care anume instituție le-ar putea rezolva problema, în timp ce alții nu au deloc încredere în poliție și consideră că numai sesizând foruri superioare, problema lor ar putea fi rezolvată.
Petițiile, plimbate pe la toate instituțiile „În ultima perioadă, numărul plângerilor trimise la mai toate instituțiile s-au înmulțit foarte mult, oamenii având impresia că dacă își expun problema la mai multe instituții, cu atribuții cât mai înalte, au mai multe șanse de a rezolva ceva”, spune inspectorul principal Alin Botezatu, purtătorul de cuvânt al IPJ Suceava.
Se ajunge astfel ca o plângere împotriva comportamentului unui vecin, de exemplu, să fie trimisă în același timp la Poliție, Parchet, Președinție, Guvern, Senat, Prefectură și Ministerul Justiției.
„Când o astfel de plângere ajunge la instituția Președintelui, ea se întoarce la Suceava după ce trece pe la Guvern, pe la Ministerul de care aparținem și pe la Inspectoratul General al Poliției Române. Ajunge apoi la sediul IPJ Suceava, de unde de multe ori este direcționată spre o poliție locală”, povestește cursul unei astfel de petiții inspectorul principal.
Astfel, abia după ce se plimbă luni de zile pe la mai multe instituții, plângerea ajunge în sfârșit la instituția competentă să o rezolve.
Sucevenii, nemulțumiți de cursul dosarelor penale Pe parcursul anului trecut, numai către șeful IPJ Suceava au fost trimise un număr de 1272 de petiții. 272 dintre ele nu s-au confirmat, fiind vorba de sesizări fără temei ori de probleme deja analizate și cărora li s-a dat o soluție. Alte câteva zeci au fost declinate către alte instituții cu competență în cazul respectiv, în timp ce restul sunt în lucru.
În cele mai multe cazuri, nemulțumirile oamenilor pleacă de la dosare penale aflate în lucru. Aceștia reclamă că expertizele dispuse de organele de anchetă durează mult prea mult ori că un anume anchetator nu își face treaba.
„Unii solicită transferul dosarului de la un anume post de poliție, însă o astfel de decizie o poate lua doar procurorul de caz. Avem și cazuri când ni se cere să facem cercetări și să contestăm decizia unor instanțe, ceea ce iarăși nu putem face”, spune Alin Botezatu.
Acesta a ținut totuși să precizeze că Poliția nu dorește să le sugereze sucevenilor să nu mai depună petiții ori să vină în audiență, toate sesizările urmând a fi tratate în continuare cu seriozitate.




