Furt

Sucevenii, jecmăniți de șoferii de taxi



Sucevenii, jecmăniți de șoferii de taxi
Sucevenii, jecmăniți de șoferii de taxi

– Fie că nu pornesc ceasul de taxare, „rotunjind” prețul cursei în favoarea lor, fie că activează tarifele externe și pentru cursele din municipiu, mulți dintre șoferii de taxi le golesc nejustificat buzunarele clienților
Din ce în ce mai mulți suceveni care folosesc taxiurile din municipiul Suceava se plâng de faptul că plătesc mult prea mult pentru o cursă, șoferii activând tarifele mai mari când nu este cazul, sau, mai rău, nepornind ceasul de taxare și „rotunjind” prețul cursei în avantajul lor.
Astfel se ajunge ca o cursă din Centru până la Orizont, care costă în timpul zilei 70.000 de lei vechi, să fie rotunjită la 100.000 de lei vechi, fără ca ceasul să fie activat. Dacă clientul îi cere șoferului să pornească ceasul de taxare, acesta apelează la o altă șmecherie, sesizată de foarte puțini clienți.
Deși este vorba de o cursă în municipiu (T1-13.000 de lei vechi), șoferul activează tariful extern, pentru cursele din afara municipiului (15.000 de lei vechi), scoțând astfel ilegal din buzunarul clientului 2.000 de lei vechi în plus pentru fiecare kilometru parcurs.
Fără prea multe rețineri, unii șoferi de taxi acceptă să discute despre practicele unora dintre colegi. „Foarte puțini colegi pun ceasul, cei mai mulți s-au obișnuit să ceară mai mult pe cursă. Din cauza lor, pierdem mulți clienți, oamenii comparând serviciile și prețurile de aici cu cele din alte localități și preferând să ia taxiul numai în situații deosebite”, ne-a declarat Tudor Grigoraș, un bărbat care face taximetrie fără întrerupere din anul 1998.
„Unii clienți au impresia că tariful de noapte este activat și pe timp de zi, ceea ce nu este însă posibil. Pe timp de zi, din fabricație, aparatul nu poate fi pus decât pe tarifele de zi, intern sau extern”, ne-a explicat patronul unei societăți de taxi care a dorit să-și păstreze anonimatul. Asta nu schimbă însă cu nimic situația, șoferii aplicând tariful extern în localitate și furând astfel clientul.
– Cât costă o cursă de taxi pe traseele cele mai folosite din Suceava
Conform hotărârilor Primăriei Suceava, care a respins recent propunerea Camerei Taximetriștilor Suceava de mărire a tarifelor per kilometru, tarifele pe care le pot practica firmele de taxi au rămas la un nivel acceptabil, dat totuși prea ridicat în comparație cu alte localități de țară. Pe timp de zi se practică două tipuri de tarife: T1-13.000 de lei vechi, tariful în municipiul Suceava, și T3-15.000 de lei vechi, tariful pentru cursele externe. Tot două tipuri de tarife pot fi practicate și pe timp de noapte, T2-14.000 sau 15.000 de lei vechi, tariful în municipiu, și T4-17.000 de lei vechi, tarif extern. Pornirea este taxată cu 12.000-13.000 de lei vechi.
Deoarece practică zilnic taximetria, Tudor Grigoraș și-a făcut o imagine extrem de clară a prețurilor reale pe care trebuie să le achite un client pentru cursele folosite frecvent. De exemplu, o cursă de la Gara Burdujeni sau Gara Ițcani în Centru nu poate depăși 70.000 de lei vechi, în timp ce un traseu pe ruta Casa Culturii – Obcine costă maximum 60.000 de lei vechi. Cine ia un taxi de la Alimentara din Obcine până la stația Orizont din Burdujueni, ceea ce înseamnă o distanță de 9 kilometri, plătește 130.000 de lei vechi. Aceste tarife sunt valabile pe timp de zi, noaptea tarifele fiind mai mari cu 2.000 lei vechi la kilometru, ceea ce înseamnă, pentru traseele amintite, între 10.000 și 20.000 de lei vechi în plus.
– 47 de amenzi pentru pirați
În afara celor peste 300 de mașini de taxi autorizate care circulă în municipiul Suceava, un alt număr important de mașini (150-200), intră în categoria taximetrelor „pirat”. Fie că nu au nici un act de autorizare, fie că le lipsesc numai unele dintre ele, șoferii lor practică această meserie ilegal, adesea luându-le chiar fața taximetriștilor care au toate actele în regulă.
Anul trecut, agenții Serviciului de Poliției Rutieră Suceava și inspectorii Autorității Rutiere au amendat 47 de „pirați” (dosarele penale se întocmesc numai în cazul mașinilor cu peste 14 locuri), valoarea amenzilor aplicate fiind 12.100 de lei. Cifra reprezintă situația de la nivelul întregului județ, însă, cele mai multe amenzi i-au vizat pe „pirații” din municipiul reședință de județ.
La ora actuală, în municipiu, piața taxiurilor este monopolizată de patru mari firme, cea mai puternică având sub coordonare în jur de 150 de mașini. Șoferii de taxi se plâng că aceste societăți le percep o taxă de dispecerat prea mare, în fiecare lună, șoferii plătind pentru serviciile de dispecerat între 400.000 și 1.500.000 de lei vechi, funcție de dispecerul cu care lucrează. După ce scad prețul combustibilului, valoarea taxelor (metrologie, agreare, ITP, atestat etc.), dispeceratul, șoferii „curați”, care nu jecmănesc clientul, abia rămân cu 6-7 milioane de lei vechi pe lună, asta deși muncesc și câte 10 ore pe zi.
Cum ne apărăm de taximetriștii care ne fură
Pentru a evita să fie furat, clientul de taxi trebuie, în primul rând, să solicite, la urcarea în mașină, pornirea aparatului de taxat. Dacă șoferul refuză, cel în cauză poate alege altă mașină, cu siguranță alți taximetriști care stau la rând fiind dispuși să efectueze corect o cursă. La urcarea în mașină, clientul trebuie să studieze lista cu tarifele, prezentă de obicei pe portiera din dreapta față, pentru a putea să-și dea seama dacă șoferul nu-i pornește ceasul cu un alt tarif decât cel normal. De exemplu, pe timp de zi, pentru o cursă în municipiu, șoferul de taxi este obligat să pornească ceasul pe tariful 1. Dacă șoferul deschide tariful 3, intenția de înșelătorie este deja evidentă.
Aparate pentru ușile de garaj, folosite pentru înșelarea clienților
Polițiștii din București au descoperit recent cinci taximetriști care își înșelau clienții folosindu-se de un tip de aparate pentru ușile de garaj care „zăpăceau” aparatul de taxat. Dispozitivul descoperit de oamenii legii era acționat printr-o telecomandă și avea rolul de a altera memoria aparatului de taxat. Practic, distanța reală parcursă de taxi era multiplicată printr-o simplă apăsare de buton, astfel că orice cursă efectuată de mașini „dotate” cu astfel de aparate costa cu mult mai mult decât în realitate. În unele situații prețul cursei a fost chiar triplat.



Recomandări

Cum se aducea amfetamină ascunsă în chiloți, prin Vama Siret, sub directa coordonare a unui polițist de frontieră

Cum se aducea amfetamină ascunsă în chiloți, prin Vama Siret, sub directa coordonare a unui polițist de frontieră
Cum se aducea amfetamină ascunsă în chiloți, prin Vama Siret, sub directa coordonare a unui polițist de frontieră

O nouă confruntare între primarul din Moldovița și reprezentanții Mocăniței Huțulca afectează una dintre cele mai mari atracții turistice din Bucovina

Afectarea terasamentului căii ferate înguste, prin săpături efectuate în zona căii de rulare a Mocăniței
Afectarea terasamentului căii ferate înguste, prin săpături efectuate în zona căii de rulare a Mocăniței

Auchan sărbătorește 19 ani prin Aniversariada cu peste 1.300 de oferte, beneficii speciale MyCLUB și Marea Tombolă cu premii de peste 220.000 de lei

Auchan sărbătorește 19 ani prin Aniversariada cu peste 1.300 de oferte, beneficii speciale MyCLUB și Marea Tombolă cu premii de peste 220.000 de lei
Auchan sărbătorește 19 ani prin Aniversariada cu peste 1.300 de oferte, beneficii speciale MyCLUB și Marea Tombolă cu premii de peste 220.000 de lei