Încă din 2008, pe șoselele din țară, mai ales cele din Sudul țării, se pot vedea multe mașini cu numere de înmatriculare din Bulgaria. Aparțin unor români care, ajutați de cei care se ocupă de această afacere, și-au făcut actele de înmatriculare în țara vecină, pentru a scăpa de taxele mari din România.
În Suceava mașinile înmatriculate în Bulgaria sunt încă puține, însă ofertele celor dispuși să-i ajute în acest sens se diversifică pe zi ce trece.
Pe lângă ofertele care abundă pe internet, și la mica publicitate a ziarelor locale au apărut anunțuri prin care se oferă servicii complete în ceea ce privește toate formalitățile necesare pentru înmatricularea în Bulgaria a unei mașini aduse din spațiul UE.
În mare, procedura este următoarea: mașina este înmatriculată în statul vecin, după ce tot acolo i se face inspecția periodică și ulterior asigurare. În acte, proprietar este trecut un cetățean bulgar, cu care intermediarul lucrează, și care, prin procură, oferă dreptul de folosire asupra vehiculului cetățeanului român care a cumpărat mașina. Procura se reînnoiește în fiecare an, proprietarul din țară al mașinii având de făcut un singur în drum în Bulgaria în fiecare an, pentru inspecția periodică, la 12 luni, în statul vecin, și o nouă asigurare. Deși pare destul de complicat, cei care se ocupă de această afacere spun că în realitate totul este extrem de simplu, iar profitul este mare.
Avantajul vine din costurile mult mai mici ale înmatriculării, dar și în ceea ce privește sumele date în contul inspecției tehnice, asigurării și întocmiri tuturor actelor necesare, cu precizarea foarte importantă că în statul vecin totul se face și în timp extrem de scurt.
Toate formalitățile de înmatriculare plus comisionul, 500 de euro
„În cazul majorității tipurilor de autoturisme, în suma de 500 de euro asigur totul. Înmatriculare, asigurare, ITP, toate formalitățile. Dimineața la 8 mergem cu mașina în Bulgaria și până la prânz ne întoarcem cu toata treaba făcută. Omul trebuie apoi să mai meargă o singură dată pe an în Bulgaria pentru ITP și asigurare”, ne-a spus un bărbat din Constanța, care își oferă serviciile la mica publicitate și în Suceava. El spune că tariful poate fi ceva mai mare dacă mașina nu mai are numere roșii și drept de circulație, costurile tractării fiind destul de piperate.
Bărbatul, care nu a dorit să-i fie publicat numele, spune că totul este 100% legal și nu există nici o problemă, nici măcar în ceea ce privește folosirea asigurării emise de societatea din statul vecin. El ne-a mai spus că numărul de clienți pe care îi are este foarte mare, însă, dintre aceștia, cei din Suceava pot fi numărați pe degetele unei mâini.
Proprietarul mașinii, angajat pe foaie în Bulgaria pentru a-și înmatricula mașina
Printre cei care anunță că înmatriculează mașini în Bulgaria am găsit și un sucevean, care are o ofertă nouă.
„Înmatriculez mașini în Bulgaria, pe numele tău”, sună anunțul acestuia, avantajul fiind eliminarea proprietarului bulgar din actele mașinii.
„Lucrez cu o firmă din Bulgaria, prin care proprietarul mașinii obține un contract de muncă legal acolo și astfel obține reședință pe cinci ani. Imediat, mașina este înregistrată pe numele său și nu mai are de a face cu nici un alt proprietar bulgar”, ne-a explicat bărbatul, care susține că afacerea nu este ilegală și că se profită doar de legislația din Bulgaria.
Nici acesta nu a dorit însă să-și decline identitatea, sub pretextul că nu are acceptul firmei cu care lucrează.
Avantajele înmatriculării în Bulgaria
În cursul zilei de ieri, am stat de vorbă și cu un sucevean care are în proprietate o mașină înmatriculată în Bulgaria. Spune că de pe urma afacerii nu a adunat decât avantaje.
„În urmă cu doi ani am înmatriculat un VW Golf cu ajutorul unei persoane din Călărași și m-a costat 500 de euro, inclusiv procura la notariat și comisionul intermediarului. Dacă aș fi făcut actele în România mă costa în jur de 1.500-2.000 de euro. Inspecția tehnică a mașinii și asigurarea mă costă anual încă 150 de euro, oricum mai puțin decât în România. Practic, în țară mai trebuie să plătesc suplimentar doar rovigneta”, ne-a spus Gabriel Breabăn.
Pe lângă avantajele de cost, unii șoferii mai recurg la numerele de Bulgaria și pentru că nu pot fi găsiți cu ușurință de poliție în baza de date, iar numerele de pe plăcuță sunt greu de ținut minte.
Aceste înmatriculări sunt permise de legislația din comunitatea europeană, proprietarul unei astfel de mașini putând avea probleme doar dacă nu are toate actele necesare.
O statistică a numărului de mașini din județ înmatriculate în Bulgaria nu există, Serviciul de Înmatriculări Suceava neavând cum să contabilizeze astfel de date, deoarece șoferii nu au nevoie de nici un fel de act de la această instituție.