În 2010

Sucevenii au depus 400 de reclamații la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului



În cursul anului 2010, sucevenii au depus 400 de reclamații la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului, majoritatea referindu-se la majorarea dobânzii la creditele contractate, existența unor clauze abuzive în contracte, refuzul băncii de a reeșalona creditele, încălcarea clauzelor contractuale de către bancă, majorarea comisionului de administrare credit și perceperea comisionului de risc, interzis prin OUG 50/2010. În acest an, numărul de reclamații vizând serviciile financiare au scăzut, aceasta datorându-se faptului că s-a diminuat semnificativ activitatea de creditare.
Amenzi în valoare de 57.000 de lei pentru societățile bancare
În urma controalelor efectuate la 16 societățile bancare din Suceava de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului, s-au constatat mai multe abateri de la prevederile legale. Cele mai frecvente încălcări sunt legate de lipsa contractelor de creditare a valorii ratei dobânzii, a modului și condițiilor în care aceasta se modifică, lipsa contractului de creditare a valorii comisioanelor aplicate, nespecificarea în contractele de creditare a condițiilor de rambursare anticipată. S-a mai constatat existența mai multor instituții bancare care, ulterior apariției OG 50/2010, nu au încheiat nici un contract de creditare. În urma controalelor efectuate s-au aplicat opt sancțiuni contravenționale, dintre care șapte amenzi în valoare de 57.000 de lei.
Sfaturi pentru consumatori la încheierea unui contract de credit
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului recomandă verificarea cu atenție a informațiilor din formular, informațiile standard privind creditul pentru consumatori, în special costurile creditului, solicitarea unui exemplar al contractului și o simulare de costuri, banca are obligația de a emite un grafic de rambursare cu rate egale și un grafic cu rate descrescătoare, iar clienții pot alege modalitatea de rambursare care le este favorabilă, în cazul creditelor imobiliare, și sunt sfătuiți să nu plătească avansul pentru cumpărarea unei locuințe până nu li se acordă creditul solicitat. La încheierea contractului de credit, creditorul are obligația de a oferi gratuit, din oficiu, un document care atestă faptul că au fost stinse toate obligațiile dintre părți sau care indică obligațiile contractuale neîndeplinite. De asemenea, este bine să vă asigurați că toate obligațiile financiare sunt lămurite, pentru a nu descoperi că ulterior sunteți înregistrați la Biroul de Credit pentru datorii neplătite.