Jurnal de călătorie

Suceveanul plecat în turul Europei cu Dacia din 1969 ține pasul pe autostrăzi la 140 de km/h



Prima zi 08 iulie 2012
Prima zi 08 iulie 2012

Suceveanul Dănuț Crainiciuc, colecționarul de Dacii 1300 plecat într-un tur al Europei cu cea mai veche mașină din colecția sa, o Dacie din primul an de fabricație, 1969, autoturismul cu numărul 90 din istoria uzinei, ne-a transmis un jurnal de călătorie din primele zile ale turului, temerarul fiind încântat de cum s-a comportat mașina până acum, dar și de cum a fost primit pe unde a ajuns. Jurnalul este însoțit și de mai mult fotografii, inclusiv cu bordul mașinii, care arată că a circulat cu aproape 140 de kilometri la oră pe autostradă.
S-au oprit la Oradea, după care au trecut în Ungaria, unde au fost cazați de un pasionat de mașini retro
Suceveanul, plecat în turul care va măsura în jur de 8.000 de kilometri alături de soția sa, Narcisa Irinel Crainiciuc, care îi este copilot, și-a început drumul de la Suceava, din curtea Darex Auto, duminică, 8 iulie, în jurul orei 8.30. Duminică, la volanul Daciei, cei doi au parcurs în jur de 540 de kilometri, prima oprire, peste noapte, fiind la Oradea.
„Mașina s-a comportat foarte bine și am realizat un consum de 5,7 la suta de kilometri”, ne-a relatat suceveanul.
A doua zi, luni, Dacia a părăsit teritoriul României, intrând în Ungaria. Soții Crainiciuc au ajuns într-un sat din apropiere de capitala Ungariei, unde au fost așteptați de un pasionat de mașini retro, care le-a oferit cazare și masă, la o pensiune.
Întâlnirea cu polițiștii și probleme cu canicula, în lipsa aerului condiționat
Marți, 10 iulie, Dacia 1300 a plecat la drum la prima oră a dimineții. Conform programului, în această zi soții Crainiciuc au traversat Ungaria și Austria și au ajuns în Germania, aproape de orașul Passau.
Dănuț Crainiciuc ne-a povestit câteva dintre aventurile de pe traseu: „La trecerea fostei frontiere dintre Ungaria și Austria un echipaj de poliție ne-a făcut semn să oprim, dar polițiștii doar s-au uitat la noi sau la ceva de la mașină, după care ne-au făcut semn că totul este OK și că putem pleca. Această a treia zi a fost foarte grea, deoarece erau 39 de grade Celsius și undeva între Viena și Linz, pe autobandă, am fost blocați din cauza unui accident rutier. Aproximativ două ore și jumătate am circulat bară la bară, cu 5-10 kilometri la oră, pe o căldură infernală. Nu avem aer condiționat, însă am văzut și mulți alți șoferi cu mașini noi care circulau cu geamurile laterale deschise”.
Suceveanul ne-a mai relatat și despre întâlnirea cu un cetățean german posesor de Dacia Duster care s-a arătat extrem de încântat și de interesat de mașina cu inscripția Dacia, făcând nenumărate poze și cerând date tehnice despre ea. De altfel, spune suceveanul, „semnale de avarii și OK-urile nu au lipsit atât din partea românilor, cât și din partea străinilor” .
„Am mers cu 120-140 km/h, în funcție de limitele legale”
Miercuri a urmat parcurgerea unei distanțe de 780 de kilometri, de la Passau-Germania, la Liege-Belgia, unde colecționarul era așteptat de o comunitate de români și urma să participe la un prim eveniment retro, Festivalul automobilelor clasice.
„Viteza cu care am parcurs majoritatea autostrăzilor a fost de 120-140km/h, în funcție de limitările legale. Până în prezent, totul este OK, iar mașina se comportă impecabil”, dă asigurări prin e-mail suceveanul.
Un vehicul istoric original aproape în totalitate
După cum am amintit, suceveanul a plecat în acest tur al Europei cu cea mai tare piesă a colecției sale de Dacii 1300, o mașină din 1969, primul an de fabricație al modelului. Veche de 43 de ani, mașina arată impecabil și este recunoscută ca „vehicul istoric”. Asta înseamnă că mașina este originală aproape în totalitate. Nu este modificată în nici un fel, are piese originale și nu are aer condiționat sau servo-direcție, singurul compromis față de modelul original fiind atașarea oglinzilor retrovizoare, care nu au fost prevăzute în anul fabricării, condițiile de trafic de atunci fiind radical diferite față de acum.
Scopul turului
Colecționarul și-a propus ca prin acest tur să arate europenilor calitatea mașinii Dacia 1300. El subliniază că mașina trebuie comparată cu modelele și standardele anilor 60-70, arătând că Dacia 1300 a fost un autoturism fiabil și ar trebui să fie o mândrie națională.
„Dacia 1300 este un simbol al istoriei recente a României și ideea acestui proiect este de a populariza imaginea țării noastre tocmai prin ceva cu care orice român se poate identifica. Suntem convinși că Dacia va stârni admirație și respect pentru România, țara care a creat-o”, este dezideratul de la care a plecat Crainiciuc în acest tur prin Europa.
Continuarea turului prin Europa
Conform programului, cei doi soți vor merge în continuarea traseului cu Dacia 1300 în Franța, iar de aici, pe feribot, vor ajunge la Londra. Aici, colecționarul va participa la „Uxbridge Auto Show”, o întrunire a pasionaților de vehicule istorice. Tot la Londra, suceveanul este invitat la întrunirea colecționarilor de mașini franțuzești, după care se va întoarce în Franța, unde, în orașul francez La Chatre, va participa la întrunirea Renault-iștilor.
Turul este programat să dureze aproximativ trei săptămâni.
Dănuț Crainiciuc are în colecție șapte mașini Dacia 1300, din perioada 1969-1972, anii de glorie ai modelului, când mașinile erau fabricate cu motoare de Renault 12.


10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
10 iulie 2012: Ungaria -Austria-Germania
9 iulie 2012 România-Ungaria
9 iulie 2012 România-Ungaria
Pe autostradă, cu aproape 140 de kilometri la oră
Pe autostradă, cu aproape 140 de kilometri la oră
Prima zi 08 iulie 2012
Prima zi 08 iulie 2012