Suceveanul care se pregătește pentru un lung tur prin Europa, la volanul unei mașini Dacia 1300 din 1969, primul în care s-a fabricat consacratul model, încă mai așteaptă sponsorizări pentru a-și acoperi o parte din costurile deplasării, paradoxal, până acum el fiind ajutat mai mult de străini decât de români.
Dănuț Crainiciuc este un mare pasionat de Dacii 1300, întreținând șapte mașini de acest tip, toate modele originale din primii ani de fabricație. Invitat la două mari întruniri ale pasionaților de automobile retro, una în Anglia și una în Franța, suceveanul și-a propus să ajungă acolo cu poate cea mai valoroasă mașină a colecției sale. Dacia 1300 din primul an de fabricație, mașina cu numărul 90 din istoria uzinei, un autoturism care, deși vechi de 43 de ani, arată impecabil atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere estetic.
Ajutor de la străini și de la câteva firme locale
După ce știrea legată de turul pe care îl va face suceveanul a apărut în ziare și la TV, primii care l-au contactat au fost pasionați de mașini de colecție de peste hotare.
„Un cetățean din Ungaria m-a contactat pe e-mail și mi-a spus că a citit pe internet materialele despre turul pe care îl fac și mi-a asigurat cazarea și masa pe teritoriul Ungariei, la plecare și la întoarcere, rezervările fiind deja făcute. Un alt pasionat, cetățean american, mi-a oferit o sumă de bani ca sponsorizare. De asemenea, un român plecat de foarte mulți ani în Anglia, căruia i-am restaurat un Renault 12, mă va susține cu masă și cazare timp de patru zile și cu o sumă de bani”.
Până acum, suceveanul a mai obținut o sponsorizare de la un conațional din Buzău, proprietar al firmei Briana, și pe plan local de la Savcom, SC Ecuator, Facos și Monitorul de Suceava.
Poate cel mai așteptat și consistent ajutor, de la Grupul Dacia Renault, încă nu a venit, însă Dănuț Crainiciuc speră ca promisiunile de până acum să se transforme în realitate. El mai speră și ca autoritățile locale și cele județene să-i ofere sprijin în această temerară inițiativă, în ideea de a exploata cu această ocazie și brandul Bucovina.
„Ideea acestui proiect este de a populariza imaginea țării noastre prin ceva cu care orice român se poate identifica”
Dănuț Crainiciuc a precizat: „Dacia 1300 este un simbol al istoriei recente a României și ideea acestui proiect este de a populariza imaginea țării noastre tocmai prin ceva cu care orice român se poate identifica. În afară de prezența la cele două întruniri ale automobiliștilor, pe unde va trece, Dacia va stârni admirație și respect pentru România, țara care a creat-o”.
Suceveanul spune că este pregătit moral, tehnic și material pentru efectuarea acestui tur prin Europa, care însumează 7.000 de kilometri, și va pleca la drum indiferent de sponsorizările pe care le va primi. Eventualitatea unor sponsorizări, spune el, reprezintă mai ales o deosebită oportunitate și mândrie națională de a purta și populariza diverse brand-uri românești prin Europa.
Turul prin Europa cu Dacia 1300
Plecarea din Suceava este programată în intervalul 5-9 iulie. Dănuț Crainiciuc, alături de soția sa, Narcisa Irinel Crainiciuc, care îi va fi copilot, vor ieși din țară pe la Oradea, vor trece prin Ungaria, Austria, Germania, Belgia, Franța, iar de aici, pe feribot, va ajunge la Londra, în Marea Britanie. Aici, pe 15 iulie, Dănuț va participa la „Uxbridge Auto Show”, o întrunire a pasionaților de vehicule istorice. Tot la Londra, pe 16 iulie, suceveanul este invitat la întrunirea colecționarilor de mașini franțuzești, după care se va întoarce în Franța, unde, pe 21 și 22 iulie, în orașul francez La Chatre, va participa la întrunirea Renaultiștilor, unde Dacia 1300 nu poate lipsi.
Suceveanul are o „flotă” de nouă mașini de colecție
Atunci când ajungi la garajele unde Dănuț Crainiciuc își ține mașinile și le vezi, impecabile până la ultimul detaliu, îți dai seama că acesta nu exagerează atunci când spune cu toată convingerea că este cel mai mare colecționar de Dacii 1300 din țară. Flota sa, cum îi place să spună, este formată din șapte Dacii 1300 din perioada 1969-1972, anii de glorie ai modelului, când mașinile erau fabricate cu motoare de Renault 12. Pentru că pasiunea pentru autoturisme vechi a devenit un mod de viață, suceveanul a mai achiziționat de curând două mașini de colecție: un Fiat 850, fabricat în 1967, și un Renault 12 Gordini, o mașină de curse fabricată în 1973, care dezvoltă 185 de cai putere.