Peisaj cotidian

Suceava, plină de gropi și noroaie



Străzi capcană pentru pietoni și șoferi
Străzi capcană pentru pietoni și șoferi

Gheața și zăpada care s-au topit de câteva zile au scos la iveală o față deloc plăcută a Sucevei. Deși este vorba despre municipiul reședință de județ, indiferent de cartier, cele mai multe străzi sunt fie înecate în noroi, fie presărate cu gropi și șanțuri adânci.
Când vine vorba despre explicații pe marginea acestei situații cu care sucevenii se confruntă zi de zi, autoritățile locale aduc, inevitabil, în discuție lucrările de reabilitare a rețelei de termoficare, desfășurate în toamna anului trecut, dar și intervențiile ce urmează să se facă, din primăvara acestui an, la rețelele de apă și canalizare.
Dacă lucrările de termoficare sunt „vinovate” pentru starea deplorabilă a asfaltului de pe mai multe străzi din Suceava, proiectul ce va viza rețelele de apă și canalizare reprezintă motivul pentru care pe foarte multe străzi nu a mai putut fi turnat covor asfaltic.
Astfel, de mai bine de o săptămână, chiar dacă topirea zăpezii ar fi trebuit să fie o veste bună pentru pietoni și șoferi, sucevenii se văd nevoiți să înoate prin apă și noroi și să se deplaseze prin gropi și șanțuri apărute în asfalt.
Cratere, noroi și nervi întinși la maxim Una dintre cele mai aglomerate străzi din municipiul Suceava arată acum ca un veritabil front de luptă. Strada Petru Rareș, porțiunea cuprinsă între intersecțiile cu strada Vasile Alecsandri și, respectiv, cu strada Ion Creangă, s-a transformat într-un șanț imens prin care șoferii, nevoiți să circule în zonă, trebuie să treacă cu autoturismele.
Nici pietonii nu au viața mai ușoară din cauza numărului mare de mașini parcate în fața Serviciului de Înmatriculări Auto, zonă în care practic nu mai există trotuar. Vinovată pentru această situație este, în cea mai mare parte, societatea Test Prima, care a efectuat lucrările la rețeaua de termoficare de pe strada Petru Rareș. Lipsa de respect pentru cetățean este evidentă pentru că, deși șanțul a fost săpat de-a lungul străzii, nimeni nu s-a mai sinchisit să îl umple periodic cu pământ, după tasarea acestuia.
Pe strada Ion Neculce, din cartierul Zamca, sportul extrem la ordinea zilei rămâne trecerea dintr-o groapă în alta, pentru că numărul acestora face imposibilă ocolirea lor.
Situația este aceeași și pe alte străzi din zonă, precum Grigore Ureche, Vișinilor, Stejarului sau Narciselor. Grămezi mari de pământ au luat locul spațiilor verzi, pe care, șoferii mai îndrăzneți le-au transformat în locuri de parcare că, vorba aceea, dacă autoritățile nu respectă puținele suprafețe cu iarbă pe care le mai are Suceava, de ce ar trebui să o facă cetățenii?
O adevărată mlaștină a răsărit și pe strada Ștefan Tomșa, evident, din cauza lucrărilor de termoficare. Locatarii din zonă, care vor să iasă din blocuri, au doar două variante: să uite de civilizație și să treacă prin noroi, ignorând calitatea încălțămintei, sau să apeleze la o pereche de cizme din cauciuc.
Catacombele din buricul târgului O dovadă că nu doar lucrările de termoficare au transformat Suceava într-un oraș al gropilor și noroaielor este strada Universității. Așa zisele „investiții” făcute de societatea care a ridicat supermarketul Kaufland din Suceava se traduc, în mod ciudat, în capace de canal afundate în asfalt și gropi care traversează practic strada. O avarie de amploare la rețeaua de apă a lăsat urme adânci și pe strada Alexandru cel Bun, unde, în zona Centrului Militar Județean, șoferii simt senzațiile tari ale lansării de pe o trambulină.
Nici cartierele Burdujeni și Obcini nu au scăpat de urmările vremii și ale vremurilor. Fie că este vorba despre traversările făcute pentru reabilitarea rețelei de termoficare, fie de materialul antiderapant împrăștiat pe timpul ninsorii, străzile din cele două cartiere lasă mult de dorit din punct de vedere al curățeniei.
Primarul Sucevei Ion Lungu a declarat că, în conformitate cu contractul pe care Primăria îl are cu societatea de salubrizare Rosal, activitatea de spălare a străzilor se va putea face numai începând din 15 martie. Acesta este de părere că, pe lângă faptul că este o activitate costisitoare, în acest sezon este și inutilă pentru că umezeala, înghețul și dezghețul provoacă scurgerea mâlului de pe străduțele lăturalnice și de pe spațiul verde.
Latura bună a lucrărilor de reabilitare a rețelelor de utilități Autoritățile locale susțin că, din păcate, foarte mulți suceveni s-au obișnuit să vadă doar aspectele negative ale proiectelor de reabilitare a rețelelor de termoficare, apă și canalizare, uitând de beneficiile acestora.
În opinia viceprimarului Angela Zarojanu, aceste sacrificii merită în contextul în care, prin aceste lucrări, crește randamentul, dar scade valoarea facturilor pentru utilități. În același timp, este înlăturat și pericolul producerii de avarii din cauza vechimii rețelelor și scade nivelul pierderilor pe rețele, suportate din buzunarul contribuabilului.
Evident, autoritățile le cer sucevenilor răbdare și înțelegere. Cu toate acestea, locuitorii municipiului Suceava nu pot să nu se întrebe dacă aceste lucrări nu s-au putea efectua mai ordonat, cu un mai mare simț de răspundere și respect față de cetățeni. Despre simțul estetic al celor ce efectuează astfel de lucrări este greu de precizat dacă există.
Proiectul ISPA sau un nou exercițiu de răbdare
În câteva luni demarează și lucrările de reabilitare a rețelelor de apă rece și canalizare din Suceava, deci străzile se vor transforma, din nou, în șantiere.
Acest program, finanțat prin proiectul ISPA, va afecta, începând din această primăvară, 91 de străzi din Suceava, 41 din zona centrală și cartierul Zamca, 31 din cartierul Burdujeni, 10 din Ițcani și 8 din cartierele George Enescu și Obcini. Programul de extindere a rețelei de apă se va desfășura, total, pe 20 de străzi, și, parțial, pe 8 străzi, din cartierele Ițcani și Burdujeni Sat. Rețeaua de canalizare va fi extinsă, total, pe 24 de străzi, și, parțial, pe 4 străzi, din cele două cartiere.
Lucrările nu vor însemna doar eficientizarea sistemelor de apă și canalizare, ci și gropi, noroi, șanțuri și praf.


Cratere pe strada Petru Rareș
Cratere pe strada Petru Rareș
Gropi pe strada Universității
Gropi pe strada Universității
Mlaștina de pe strada Ștefan Tomșa
Mlaștina de pe strada Ștefan Tomșa
Parcare de pe strada Ștefan Tomșa
Parcare de pe strada Ștefan Tomșa
Spațiu verde transformat în loc de parcare
Spațiu verde transformat în loc de parcare
Străzi capcană pentru pietoni și șoferi
Străzi capcană pentru pietoni și șoferi


Recomandări

Gheorghe Șoldan anunță că Palatul Administrativ din Suceava va fi redeschis după devastatorul incendiu din 2021

Gheorghe Șoldan anunță că Palatul Administrativ din Suceava va fi redeschis după devastatorul incendiu din 2021
Gheorghe Șoldan anunță că Palatul Administrativ din Suceava va fi redeschis după devastatorul incendiu din 2021

Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate

Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate
Blocurile din centrul Sucevei, modernizate exemplar. Proiectul tehnic realizat de firmele sucevene Proiect AIC și Expert Infradesign s-a transformat în realitate

Compania de Drumuri acuză că degradările de pe șoseaua de centură a Sucevei au legătură cu lucrările efectuate recent și calitatea acestora

Compania de Drumuri acuză că degradările de pe șoseaua de centură a Sucevei au legătură cu lucrările efectuate recent și calitatea acestora
Compania de Drumuri acuză că degradările de pe șoseaua de centură a Sucevei au legătură cu lucrările efectuate recent și calitatea acestora

Trenul care a izbit în plin o mașină lângă Suceava, implicat și într-un accident mortal, în care a decedat un bătrân de 88 de ani din Stroiești

Trenul care a izbit în plin o mașină lângă Suceava, implicat și într-un accident mortal, în care a decedat un bătrân de 88 de ani din Stroiești
Trenul care a izbit în plin o mașină lângă Suceava, implicat și într-un accident mortal, în care a decedat un bătrân de 88 de ani din Stroiești