Subiectele pentru probele orale de la bacalaureat vor fi publice și anul viitor, potrivit metodologiei de organizare și desfășurare a examenului, finalizată de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT), a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, consilierul ministrului Educației, Mihaela Suciu. Aceasta a spus că s-a ajuns la această decizie „întrucât rezultatele la bacalaureat au dovedit că importantă este securitatea examenului și conștiința celor implicați”.
Suciu a explicat că promovabilitatea la examenul de bacalaureat din 2008 a fost similară cu cea din anii trecuți, ceea ce dovedește că rezultatele nu au fost influențate substanțial de postarea subiectelor pe internet, problemele apărute fiind legate de „conștiința” participanților.
Ministrul Educației, Cristian Adomniței, spunea, la finalul lunii iulie, că este dispus să scoată subiectele de la bacalaureat de pe internet, dar are o singură rezervă, cine va spune părinților și elevilor despre modificare, astfel încât va lua o decizie numai după ce se încheie dezbaterea publică pe această temă. Decizia de a posta subiectele la probleme orale ale bacalaureatului pe internet a fost luată în 2006, când au existat scurgeri de informații din minister privind aceste subiecte.
Dezbaterea publică s-a încheiat în 31 august, iar luni a fost finalizată metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat din 2009.
Potrivit metodologiei, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar va posta pe site-ul Ministerului Educației structura subiectelor pentru probele scrise și a biletelor pentru probele orale, precum și precizările metodologice referitoare la cerințe și la modalitățile de evaluare ale acestora la data de 30 noiembrie 2008.
Elementele de noutate din metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat 2009 vizează și organizarea, de către Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, a unei sesiuni speciale de bacalaureat, pentru elevii din clasele a XII-a/ a XIII-a, participanți la loturile olimpice și la competițiile sportive și artistice internaționale.
Subiectele pentru examenul de bacalaureat se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acțiunii de elaborare a acestora și până în momentul în care devin publice.
Cu excepția candidatului, pot solicita să vadă lucrarea sau lucrările doar membrii comisiei județene de bacalaureat, respectiv ai municipiului București sau ai Comisiei Naționale de Bacalaureat, în scopul reevaluării.
Între atribuțiile membrilor comisiilor de bacalaureat este prevăzută, în mod expres, obligația președintelui comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare de a se asigura că membrii comisiei nu fac publice informații cu privire la conținutul lucrărilor scrise evaluate în cadrul centrului respectiv.
Profesorii evaluatori au ca atribuție și asigurarea confidențialității cu privire la conținutul lucrărilor scrise care le-au fost repartizate spre evaluare, precum și obligativitatea de a preda telefoanele mobile pe întreaga perioadă de evaluare.
Presa are acces în centrele de examen numai cu avizul președintelui comisiei și însoțit de un membru al comisiei, exclusiv în timpul desfășurării probelor orale. Pentru realizarea materialelor specifice, jurnaliștii au nevoie de acceptul persoanelor care apar în materiale.
Ministerul Educației a finalizat și metodologia de organizare și desfășurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a și a VIII-a în anul școlar 2008-2009.
Aceasta prevede că elevii vor fi așezați câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase, și nu pe unitatea școlară, conform unei listei nominale afișate.
Desfășurarea evaluării în sesiunile de teze unice din anul școlar 2008-2009 presupune că fiecare lucrare va fi corectată de doi profesori: unul dintre aceștia este profesorul de specialitate care a predat la clasă (care va corecta lucrările în școală), iar celălalt, un profesor evaluator din centrul de evaluare, extern unității de învățământ de la care provine teza.
Durata desfășurării activității de evaluare este de maximum trei zile de școală, inclusiv ziua în care s-a susținut proba, iar în centrele de evaluare, de maximum patru zile de școală, a mai spus consilierul personal al ministrului Educației.
De asemenea, lucrările care inițial au primit note finale cuprinse între 4,50 și 4, 99, inclusiv notele de 4,50 și 4,99 sau o notă finală cel puțin egală cu 9,50, vor primi nota definitivă acordată de comisia de contestații.
Metodologia prevede că vor fi sancționate persoanele implicate în organizarea și desfășurarea tezelor cu subiect unic care, în perioada acestora, comit fapte cu caracter infracțional și vor fi sancționați și profesorii care corectează neglijent lucrările, înregistrând diferențe mai mari de 1,5 puncte.
Potrivit consilierului Suciu, au fost introduse articole care se referă la elevii cu cerințe educative speciale, respectiv la adaptarea procedurilor de susținere a tezelor, pentru egalizarea șanselor.
Programul fiecărei unități de învățământ în care se susțin teze cu subiect unic este stabilit de conducerea unității respective pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic. Pentru elevii de la clasele cu frecvență redusă se aplică același calendar de desfășurare a tezelor.
De asemenea, colectarea sau favorizarea acțiunii de colectare a unor fonduri materiale sau bănești sunt interzise.
Fiecare membru al comisiei va da o declarație în care precizează că își asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale și că a luat la cunoștință măsurile disciplinare care se pot lua împotriva sa în cazul în care se constată nereguli. Aceste măsuri pot merge până la excluderea din învățământ, a mai spus Suciu.