Șase organizații care luptă pentru protejarea libertății pe internet și-au exprimat îngrijorarea, într-o scrisoare transmisă autorităților americane, cu privire la faptul că Facebook folosește în scopuri publicitare datele personale ale utilizatorilor rețelei, fără a avea acordul acestora.
Potrivit AFP, această practică „extinde foarte mult obiceiul utilizării informațiilor personale în scopuri publicitare”, au scris cele șase organizații într-o scrisoare adresată Federal Trade Commission (FTC), agenția de protecție a consumatorilor din Statele Unite ale Americii.
Rețeaua de socializare americană și-a revizuit politicile privind protejarea datelor personale ale utilizatorilor săi după ce un judecător american a aprobat, pe 27 august, un acord potrivit căruia Facebook va trebui să plătească 20 de milioane de dolari pentru că a utilizat mențiunea „Îmi place”, nume și profiluri ale utilizatorilor cu scopuri publicitare.
Totuși, dacă aceste noi politici ale Facebook vor intra în vigoare, utilizatorii nu vor mai avea nici măcar posibilitatea „de a-și da consimțământul” pentru ca imaginile lor să fie folosite în reclame postate pe paginile apropiaților acestora, au susținut cele șase organizații.
„Imaginile lor vor putea fi folosite chiar și pentru a promova produse pe care un utilizator nu îl apreciază sau pe care îl mai utilizează”, se mai spune în scrisoarea celor șase organizații, printre care se numără Electronic Privacy Information Center și Center for Digital Democracy.
Contactat de AFP, un purtător de cuvânt al Facebook a negat modificarea politicilor sale privind protejarea datelor personale ale utilizatorilor, precizând că rețeaua de socializare a făcut doar câteva „clarificări”.
„Am revăzut explicațiile noastre cu privire la faptul că lucruri precum numele utilizatorilor, fotografia de profil și conținutul unui cont pot fi folosite în relație cu reclamele și cu conținutul comercial pentru a fi mai clar că utilizatorii sunt cei care autorizează Facebook să le folosească toate aceste lucruri atunci când decid să utilizeze serviciile rețelei noastre”, a declarat reprezentantul Facebook.
Un judecător american a aprobat, pe 27 august, un acord potrivit căruia Facebook va trebui să plătească 20 de milioane de dolari pentru că a utilizat mențiunea „Îmi place”, nume și profiluri ale utilizatorilor cu scopuri publicitare, după cum a informat la momentul respectiv AFP.
Suma va fi repartizată unor grupuri care luptă pentru protejarea vieții private pe internet, avocați și utilizatorii Facebook care au depus o plângere colectivă.
Judecătorul Richard Seebord, din San Francisco, a considerat că suma propusă, o parte din miliardele de dolari cerute de reclamanți, este totuși corectă, având în vedere că va fi dificil pentru aceștia să dovedească faptul că au suferit pierderi financiare și că mențiunile lor „Îmi place” nu înseamnă neapărat că au sprijinit publicitatea.
Potrivit judecătorului, Facebook a utilizat mențiunea „Îmi place”, nume și profiluri de utilizatori în scopuri publicitare, fără a le cere permisiunea.
Aproximativ 150 de milioane de utilizatori sunt vizați, însă, potrivit judecătorului, puțini dintre aceștia au depus plângere, deci suma de 20 de milioane de dolari este suficientă pentru a rezolva acest dosar pe cale amiabilă.
Acordul prevede și ca Facebook să-și modifice regulamentul de funcționare și să ofere mai mult control utilizatorilor în ceea ce privește exploatarea potențială a datelor personale în ceea ce privește publicitatea.
Plângerea a fost depusă la începutul anului 2011, după ce Facebook a lansat programul de publicitate „Sponsored Stories”.