Șapte din zece români se tem de incapacitatea de a plăti ipoteca sau chiria și de a-și pierde banii investiți, iar 32% dintre ei sunt îngrijorați că ar putea rămâne fără loc de muncă, potrivit unui studiu realizat în mai multe țări de firma de cercetare de piață Synovate. Potrivit studiului, 32% dintre respondenții din România s-au declarat îngrijorați de pierderea propriului loc de muncă sau al capului familiei, situația care se regăsește în aproape toate țările analizate, în timp ce 25% dintre ei nu au nicio temere legată de situația actuală a economiei.
În ceea ce privește riscurile legate de reducerea bugetului pentru cheltuieli, un român din zece se teme că ar putea renunța la vacanțele scumpe sau alte activități de lux, iar 70% își pun problema incapacității de a plăti ipoteca sau chiria și de a-și pierde banii investiți. Plata poliței de asigurare s-a dovedit a fi, potrivit analizei, cea mai mică grijă a românilor.
Studiul, realizat în luna noiembrie 2008 pe un eșantion de 11.500 de persoane din 18 țări, cuprinde opiniile respondenților privind economia țării lor, cheltuielile individuale și la nivel de familie, situația financiară, obiceiurile de consum.
Pe de altă parte, românii au fost mai puțin interesați, în ultimele șase luni înainte de realizarea studiului, să reducă bugetul sau să cheltuiască mai puțin. Astfel, 43% dintre respondenți au recunoscut că au cheltuit mai puțin sau și-au regânditi bugetul, față de media mondială care este de 59%.
Analiza Synovate relevă că 20% dintre români au renunțat la dispozitivele de ultimă generație și 17% la frigidere, la mașini de spălat, la televizoare cu plasmă, produse considerate ca având un preț peste bugetul consumatorilor.
Românii nu au cumpărat mărci mai ieftine, ei aflându-se sub media globală. Mai exact, opt din zece respondenți intenționează să folosească aceleași mărci pentru toate categoriile de produse cercetate, depășind cu circa 20 de puncte procentuale media globală.
Doar 5 % dintre români au cumpărat mărci mai iefine de produse lactate, comparativ cu media globală de 18%. Situația este asemănătoare și pentru băuturile răcoritoare, unde 7% dintre români au cumpărat mărci mai ieftine, față de scorul global de 17%, iar 83 % dintre români intenționează să cumpere aceleași mărci pe viitor, în timp ce media pe întregul eșantion este de 65%.
Aceeași situația s-a înregistrat și în cazul detergenților și produselor de curățat, numai 5% dintre respondenții români arătâtnd că au cumpărat mărci mai ieftine, comparativ cu media mondială de 20%. Doar 6% intenționează să facă cumpere astfel de produse la prețuri mai mici, față de 11% media la nivel global.
Românii sunt mult mai încrezători comparativ cu cetățenii altor țări înprivința situației economice viitoare, 48% dintre cei chestionați fiind de părere că „economia trece trece printr-o pasă mai proastă, dar își va reveni repede”, nivel asemănător celui înregistrat în Olanda (49%).
Cei mai pesimiști la nivel global s-au dovedit a fi britanicii, astfel că trei sferturi consideră că situația economică se află pe un trend descendent și că se va înrăutăți înainte să se amelioreze. La fel de puțină încredere au și americani (69%), belgieni (69%) și francezii (66%). La polul opus s-au aflat danezii, 20% dintre aceștia apreciind că economia țării lor este puternică, fiind urmați de brazilieni (14%) și malaezieni (13%).
De asemenea, 58% dintre români au recunoscut că acordă atenție subiectului legat de economie, mult peste media mondială, de 28%.
În același timp, românii nu intenționează să-și facă rezerve de alimente, pe fondul temerii legate de creșterea prețurilor, așa cum se întâmplă în Mexic, SUA și Brazilia. Astfel, doar 10% dintre respondenții din România au început să cumpere mai multe produse alimentare, nivel sub media mondială, de 17%.
Synovate, divizia de cercetare de piață a grupului britanic de marketing de comunicare Aegis Group, are acoperire în peste 60 de țări.