Operatorii de telefonie mobilă vor trebui, până la 1 februarie 2011, să asigure Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul sistemului de apeluri de urgență 112, posibilitatea de a transmite un mesaj scurt de atenționare către abonații care au efectuat apeluri abuzive.
Condițiile tehnice și economice care vor sta la baza colaborării între STS și operatorii de telefonie mobilă vor fi stabilite de cele două părți până la 15 ianuarie 2011.
„ANCOM și reprezentanții industriei de telecomunicații au agreat, joi, noile măsuri pentru combaterea apelurilor abuzive și a celor involuntare la 112”, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) remis MEDIAFAX.
Astfel, abonații care vor iniția mai mult de două apeluri abuzive zilnic din rețelele publice mobile de telefonie vor primi un mesaj în care vor fi avertizați cu privire la încălcarea legislației în vigoare.
În cazul abonaților care au apelat abuziv serviciul de urgență de cel puțin șase ori în cursul aceleiași zile, suplimentar față de transmiterea mesajului scurt, apelurile vor fi redirecționate, timp de 5 zile, către un serviciu automatizat IVR (Interactive Voice Response ă Sistem de Răspuns Automat), înainte ca apelul să fie transferat către un operator 112.
„ANCOM a considerat că este necesar să fie definit și implementat un nou set de măsuri de combatere a apelării abuzive a serviciului de urgență 112 întrucât măsura provizorie de avertizare prin transmiterea unui număr de mesaje scurte, aplicată în perioada 20 martie – 20 iunie 2009, s-a dovedit a avea o eficacitate limitată, efectul ei tinzând să scadă în timp”, se mai spune în comunicat.
Apelurile involuntare vor fi redirecționate în mod automat, în cursul aceleiași zile, exclusiv pe durata acelei zile calendaristice, către un serviciu automatizat IVR prin intermediul căruia apelantul va fi informat printr-un mesaj preînregistrat ca a apelat serviciul de urgență 112.
„În cazul în care apelantul dorește să solicite serviciile de urgență, acestuia i se va solicita să apese tasta 5 de două ori. În cazul în care, după o așteptare de 20 de secunde, apelantul nu efectuează procedura solicitată, este deconectat. Aceste masuri vor fi implementare de administratorul sistemului 112 pana la 1 mai 2011”, se precizează în comunicat.
Pentru evaluarea noilor măsuri impuse pentru descurajarea apelării abuzive a numărului 112, ANCOM a stabilit o mai bună raportare a statisticilor privind numărul apelurilor reale, abuzive, involuntare sau false. Acestea vor fi transmise semestrial instituției de către administratorul sistemului 112.
Decizia va intra în vigoare în trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial.