Investitorii străini își vor muta activitatea de producție în alte state din Europa de Est, dacă salariile din România vor continua să crească spre niveluri apropiate de cele din Occident, a declarat, miercuri, vicepreședintele Automobile Dacia Constantin Stroe.
„Deplasarea polului industrial de la Vest la Est nu se oprește în România, care este granița de est a Uniunii Europene, ci va trece mai departe, dacă pretențiile salariale nu sunt oferite în funcție de rezultate. Companiile străine se mută în România în special pentru salariile mai mici, comparativ cu cele din țările din vestul Europei. O dată cu creșterea acestora, România nu va mai fi atât de atractivă”, a spus Stroe în seminarul „Câți bani aduce în companie un management bun al resurselor umane?”, organizat de Ziarul Financiar.
El a subliniat, de asemenea, că România se confruntă cu un deficit de forță de muncă, care se regăsește și în domeniul auto.
„Am nevoie de 2.200 de absolvenți de învățământ superior pentru centrul de cercetare pe care Renault îl va face la Titu. Procesul de recrutare este foarte greu, investițiile pentru pregătirea angajaților sunt foarte mari și nici nu avem siguranța că după pregătire aceștia vor rămâne în companie”, a adăugat Stroe.
El a spus că gradul de pregătire a tinerilor este din ce în ce mai scăzut și de aceea la angajare tinerii români au nevoie de mai mult timp pentru adaptare. „Am avut ocazia să văd cum pornește într-un loc de muncă și un tânăr francez, și un român. La start, francezul pornește ca din pușcă. Românul pornește mai greu. Ce-i drept, românul recuperează pe drum”, a aprecizat Stroe.
Reprezentantul Dacia a mai arătat că salariile trebuie corelate cu productivitatea și, în acest sens, a dat exemplul producătorului de automobile de la Pitești care, în urmă cu zece ani, realiza anual 106.000 de mașini cu 27.500 de salariați, iar în acest an, cu doar 12.000 de angajați, va produce 330.000 de mașini.