– Străzi precum Aleea Lalelelor, Rulmentului, Stațiunii, Slătioara ori Victoriei sunt adevărate coșmaruri pentru șoferi, care riscă să își facă “praf” mașina în sutele de gropi apărute în ultimii 20 de ani
O plimbare cu mașina pe străzile din cartierele Sucevei se poate dovedi adeseori o adevărată aventură, care se lasă chiar și cu pierderi, cel puțin la portofel, pentru că sutele de gropi apărute își lasă „amprenta” pe fiecare autovehicul ce trece pe acolo.
Chiar de mergi foarte încet, primul care cedează e sistemul de suspensie, telescoapele fiind “terminate” de balansul continuu la care sunt supuse când roțile se înfundă când într-o groapă, când în alta. Cei care sunt mai grăbiți, își distrug pivoții și bucșele, astfel încât cheltuiala pe care o vor avea de făcut pentru repararea autoturismului va fi considerabilă, mai ales dacă e vorba de o marcă străină.
Nici nu e de mirare că așa ceva se întâmplă chiar în municipiul reședință de județ, dacă ținem cont că marea parte a străzilor nu au mai fost asfaltate încă de pe timpul lui Ceaușescu.
O parte din ele au mai fost “cârpite”, prin plombarea gropilor și prin astuparea lor cu asfaltul rămas după frezarea străzilor principale, unde s-a lucrat mai des în ultimii doi ani, în vreme ce altele au rămas de izbeliște, chiar și pavelele de piatră fiind insuficiente pentru a acoperi găurile existente.
Dacă e să faci o listă a străzilor care nu au mai fost asfaltate după Revoluție, mai simplu e să le înșiri pe cele asfaltate, care se pot număra pe degete și sunt lucrări recente, efectuate în ultimii doi ani, restul, mai bune sau mai rele, numărându-se pe lista celor date uitării de toți primarii de până acum.
Așa s-a ajuns ca o stradă precum Rulmentului, din cartierul Obcini, să fie ocolită, pe cît posibil de șoferi, din cauza gropilor imense căscate una lângă alta, în care îți rupi mașina în două dacă nu ești atent.
Strada Stațiunii nu se prezintă nici ea mai bine, betonul turnat în urmă cu zeci de ani „măcinându-se” în timp. Sunt gropi chiar și de un metru diametru, pe care municipalitatea s-a chinuit să le astupe cu pavele de piatră, dar chiar și așa, roțile autovehiculelor se afundă în ele.
Calvarul șoferilor continuă pe străzile Slătioarei, Victoriei și Bistriței, care parcă ar fi fost folosite pentru turnarea unui film de război, așa sunt de “ciuruite” de gropi.
În cartierul George Enescu, cea mai “nenorocită” stradă e Aleea Lalelelor, care, în ciuda numeroaselor plângeri înaintate la Primărie ani la rând, nu a fost încă reparată.
Deși a fost propusă de câteva ori pentru reabilitare, în actualul mandat, nimic nu s-a putut face din cauză că strada este prinsă și în proiectul de înlocuire a rețelelor de termoficare, “Suceava – utilități și mediu la standarde europene”, astfel încât degeaba s-ar asfalta acum, că totul ar fi distrus odată cu începerea lucrărilor respective. Cum proiectul este blocat în prezent, nu sunt deloc șanse ca strada să mai poată fi reparată în acest an.
În Burdujeni, o stradă intens utilizată dar care se prezintă foarte prost este Gheorghe Doja, înspre Ițcani, care, deși a fost refăcută parțial, nu cu mult timp în urmă, acum este un adevărat dezastru, ca urmare a spargerii asfaltului, pentru montarea rețelelor de apă potabilă prin care cartierul va fi alimentat cu apă de Berchișești.
Străzile principale, în vizor pentru reparații
Singurele lucrări de anvergură pentru refacerea străzilor Sucevei sunt cele executate în ultimii doi ani și jumătate, la străzile principale ale orașului, care nu se prezentau cu mult mai bine decât cele dintre blocuri.
Astfel, în 2004 a fost refăcută strada Mărășești, fiind urmată apoi de Calea Unirii, care este cea mai mare lucrare de asfaltare din municipiul Suceava, de după Revoluție.
Pe lista străzilor asfaltate se numără și cea de la ieșirea din Suceava spre Fălticeni, ieșirea spre Ipotești, Bulevardul George Enescu și intersecțiile de la Mărășești și Maraton.
O altă stradă care arăta jalnic, Zorilor, a fost refăcută parțial, în vreme ce Amurgului a fost betonată. Pe lista de reparații s-a aflat și Calea Burdujeni, iar până la finalul lunii vor fi terminate și lucrările de asfaltare a străzii Tineretului, unde se toarnă patru straturi.
Trotuarele, date cu totul uitării
Nu doar străzile au fost date uitării după Revoluție, ci și trotuarele. Cu câteva excepții, majoritatea trotuarelor din Suceava nu au mai fost refăcute, tot de pe vremea lui Ceaușescu.
Recent, municipalitatea a avut grijă ca atunci când se apucă de reabilitarea unei străzi, să prindă în planul de lucrări și refacerea trotuarelor, cum a fost cazul la Calea Unirii, Tineretului și în prezent, la Aurel Vlaicu, unde se lucrează de câteva zile. În rest, aproximativ 95% din trotuarele orașului nu au mai avut parte de reparații, decât sporadic, când vreuna din societățile care le-au spart ca să intervină la rețelele de dedesubt s-au mai gândit să mai și refacă ceva, nu să lase doar o groapă astupată cu pietriș.





