Somat să ne spună din ce bani s-au plătit panourile cu îndemnul „Hai la curățenie!”, Traian Băsescu a declarat marți, la Pitești, că Partidul Democrat e cel care și-a desfăcut punga.
Desigur, răspunsul prezidențial nu înlătură definitiv suspiciunea stârnită de mulțimea panourilor costisitoare, răspândite în toată țara.
Pentru că, dacă PD a pus banii la bătaie, e musai să ne întrebăm de unde are un partid declarat de domnul președinte ca fiind al cinstiților cu brevet sumele uriașe cerute de o asemenea publicitate electorală.
Până la proba contrară, acordând PD prezumția de nevinovăție, noi vom susține că sumele provin din sudoarea frunții lui Emil Boc și a companionilor săi de partid.
Traian Băsescu n-a dezlegat enigma panourilor cu „Hai la curățenie!”
A dezlegat, în schimb, prin declarația sa, o altă enigmă, deosebit de importantă în perspectiva dublului scrutin de duminică 25 noiembrie 2007: absența absolută a publicității electorale a PD pentru europarlamentare.
Excepție făcând niște cartonașe și niște brichete publicitare, PD nu s-a manifestat prin nimic deosebit în această campanie electorală.
Să presupunem că, ajuns la fundul sacului, PD și-a pus în joc toți banii pentru Referendumul lui Traian Băsescu, formațiunii nemairămânându-i bani nici măcar pentru un afiș de format A4?
Nici vorbă.
Absența panourilor electorale PD își găsește imediat explicația observând că practic, în campania pentru europarlamentare, PD nu există. De la PSD până la PNL, toate celelalte formațiuni și-au pus în joc un întreg arsenal de mijloace. Liderii formațiunilor, deși nu candidează la europarlamentare, se află în fruntea caravanelor electorale, iau cuvântul la mitinguri. Dinspre PD vin doar gesturi de rutină.
Traian Băsescu, în schimb, e prezent peste tot, umple micile ecrane și panourile publicitare.
Putem presupune astfel o strategie.
Cea de a-l folosi la maximum pe Traian Băsescu drept agent electoral.
Toată infrastructura PD i-a fost pusă președintelui la dispoziție sub pretextul campaniei pentru Referendum.
Partidul Democrat, care și-a alcătuit strategia împreună cu Traian Băsescu, pariază pe eficiența președintelui ca un chibiț electoral de partid. Se speră astfel că procentajele prezidențiale din sondajele mai mult sau mai puțin dubioase se vor transfera PD.
Alegerile pentru Parlamentul European urmează să trimită la Bruxelles reprezentați ai partidelor din România. În nici un caz, nu-l vor trimite pe Traian Băsescu. Strategia PD se dovedește astfel un truc politicianist.
Va pica electoratul în capcana acestui truc?
Răspunsul îl vom primi duminică, 25 noiembrie 2007