Strategie națională de promovare a produselor tradiționale



Oficiul Național al Produselor Tradiționale și Ecologice, care ar putea deveni funcțional la sfârșitul lunii iunie, va elabora o strategie națională de promovare a produselor tradiționale și ecologice românești și va organiza expoziții cu degustări de astfel de produse.
Totodată, Oficiul va organiza seminarii, cursuri și activități de formare și informare pentru grupuri de producători sau procesatori, fermieri și asociații profesionale, potrivit regulamentului de funcționare a instituției.
Oficii regionale.
Oficiul va avea reprezentare la nivel regional, în județele Timiș, Bihor, Alba, Iași, Argeș, Galați, Brașov, iar spațiul și logistica necesare vor fi asigurate de direcțiile agricole.
Numărul de posturi din cadrul instituției va fi de 27, iar Ministerul Agriculturii va începe recrutarea personalului în perioada următoare, potrivit ministrului Agriculturii, Dacian Cioloș.
El a declarat, ieri, că până la sfârșitul lunii iunie Oficiul ar putea deveni funcțional.
Totodată, Cioloș a arătat că insituția va sprijini producătorii la realizarea dosarului de obținere a protecției produselor tradiționale și va avea un rol important și în promovarea produselor.
„Oficiul va face și activități de formare și informare pentru cei care vor să-și ateste produsele, va asigura legătura dintre asociațiile profesionale și Autoritatea Veterinară, când e vorba de autorizații de funcționare, va face o strategie de promovare a produselor tradiționale și ecologice. Începem cu 27 de oameni, iar dacă va fi nevoie, vom suplimenta numărul lor”, a spus Cioloș.
Informarea producătorilor.
Potrivit regulamentului de funcționare a Oficiului, acesta va realiza și difuza materiale de informare destinate producătorilor.
„Oficiul organizează un sistem de informare și comunicare eficient prin activități de editare, multiplicare și difuzare a materialelor de specialitate și prin realizarea de filme, emisiuni de radio și de televiziune și a altor materiale audio-vizuale”, se spune în regulament.
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a aprobat în aprilie un ordin pe baza căruia producătorii de alimente tradiționale vor obține derogări de la normele UE, astfel încât să păstreze caracterul tradițional al produselor și să le poată vinde la nivel național și în UE.
Derogările se pot referi, de exemplu, la caracteristicile încăperilor și ustensilelor de producție, care pot fi altele decât cele menționate în regulamentul european, cu scopul menținerii caracterului tradițional al alimentelor produse.
În același timp, ordinul stabilește și condiții minime de igienă pe care trebuie să le îndeplinească spațiile pentru care sunt cerute derogări. Printre aceste condiții minime se numără existența unei surse de apă potabilă curentă și respectarea igienei personale a celor care participă la producție.
Alimentele tradiționale pot fi comercializate pe piața națională, dacă unitățile sunt înregistrate sanitar-veterinar, și în UE dacă au fost autorizate sanitar-veterinar. Diferența dintre cele două tipuri de unități este strictețea normelor care trebuie respectate.
Cioloș a reamintit ieri că Autoritatea Veterinară caută soluții astfel încât produsele tradiționale să ajungă mai ușor pe piața UE.