Ministerele Economiei și Transporturilor pregătesc, împreună cu furnizorii de electricitate, de stat și privați, eșalonarea datoriilor CFR la plata energiei, în valoare de un miliard de lei, pe o perioadă de un an, au declarat pentru MEDIAFAX surse apropiate discuțiilor.
„Există un document în draft (proiect, n.r.) asupra căruia lucrează juriștii. Este vorba de un acord între filialele de furnizare, Ministerul Economiei și Finanțelor și cel al Transporturilor, pentru reeșalonare (a datoriilor CFR, n.r.) pe 12 luni”, au spus sursele citate.
Datoriile totale ale CFR către furnizorii de energie, de stat și privați, se ridică la un miliard de lei. Circa o treime din sumă, respectiv 309 milioane lei, este datorată companiei de stat Electrica.
Reprezentanții distribuitorului și furnizorului de energie Electrica au confirmat existența discuțiilor privind eșalonarea datoriilor CFR, dar au afirmat că nu se așteaptă ca problema să fie soluționată în viitorul apropiat.
„Nu ne așteptăm la soluționări imediate. Problema datoriilor CFR către Electrica este una pur comercială, între două companii, dar este viciată de reglementări. Cu cât se așteaptă mai mult, cu atât problema se va rezolva mai greu. O soluție este schimbarea legislației primare și secundare sau reeșalonarea datoriilor. Primul pas ar fi să își plătească datoriile curente, pentru ca datoria istorică să nu crească”, a declarat directorul de furnizare al Electrica, Ioan Silvaș.
CFR are datorii restante și la CEZ Oltenia, de 170 de milioane lei, iar subsidiarele Enel din Dobrogea și Banat au creanțe restante de 90 milioane euro.
„Am subvenționat până acum CFR, dar asta nu mai poate continua”, a spus directorul de afaceri corporatiste al CEZ România, Adrian Borotea.
Potrivit legilației în vigoare, CFR nu poate fi deconectat de la rețea și nici nu îi poate fi reziliat contractul, fiind considerat consumator neîntreruptibil. Reprezentanții Electrica afirmă că neplata datoriilor este un „abuz” al CFR.
„Nu există nici o reglementare care să oblige CFR să plătească datoriile. CFR este considerată companie de siguranță națională, dar și alimentarea cu energie este la fel. CFR s-a folosit abuziv de statutul său de consumator care nu poate fi deconectat de la rețea. Dacă ar exista amenințarea deconectării, CFR probabil că nu ar mai trata problema cu atâta lejeritate. Într-o piață normală soluția ar fi rezilierea contractului”, a spus Silvaș.
Neplata obligațiilor contractuale de către CFR poate duce la intrarea în criză de lichiditate a companiilor de furnizare a energiei, atât de stat, cât și private, și astfel alimentarea cu energie a clienților ar putea fi afectată, întrucât furnizorii pot ajunge în situația în care să nu mai poată plăti energia pe care trebuie să o cumpere de la producători sau de pe piață.