Ministerele Economiei și Transporturilor pregătesc, împreună cu furnizorii de electricitate, de stat și privați, eșalonarea datoriilor CFR la plata energiei, în valoare de un miliard de lei, pe o perioadă de un an, au declarat pentru MEDIAFAX surse apropiate discuțiilor.
„Există un document în draft (proiect, n.r.) asupra căruia lucrează juriștii. Este vorba de un acord între filialele de furnizare, Ministerul Economiei și Finanțelor și cel al Transporturilor, pentru reeșalonare (a datoriilor CFR, n.r.) pe 12 luni”, au spus sursele citate.
Datoriile totale ale CFR către furnizorii de energie, de stat și privați, se ridică la un miliard de lei. Circa o treime din sumă, respectiv 309 milioane lei, este datorată companiei de stat Electrica.
Reprezentanții distribuitorului și furnizorului de energie Electrica au confimat existența discuțiilor privind eșalonarea datoriilor CFR, dar au afirmat că nu se așteaptă ca problema să fie soluționată în viitorul apropiat.
„Nu ne așteptăm la soluționări imediate. Problema datoriilor CFR către Electrica este una pur comercială, între două companii, dar este viciată de reglementări. Cu cât se așteaptă mai mult, cu atât problema se va rezolva mai greu. O soluție este schimbarea legislației primare și secundare sau reeșalonarea datoriilor. Primul pas ar fi să își plătească datoriile curente, pentru ca datoria istorică să nu crească”, a declarat agenției MEDIAFAX directorul de furnizare al Electrica, Ioan Silvaș.
CFR are datorii restante și la CEZ Oltenia, de 170 de milioane lei, iar subsidiarele Enel din Dobrogea și Banat au creanțe restante de 90 milioane euro.
„Am subvenționat până acum CFR, dar asta nu mai poate continua”, a spus directorul de afaceri corporatiste al CEZ România, Adrian Borotea.
Potrivit legilației în vigoare, CFR nu poate fi deconectat de la rețea și nici nu îi poate fi reziliat contractul, fiind considerat consumator neîntreruptibil. Reprezentanții Electrica afirmă că neplata datoriilor este un „abuz” al CFR.
„Nu există nicio reglementare care să oblige CFR să plătească datoriile. CFR este considerată companie de siguranță națională, dar și alimentarea cu energie este la fel. CFR s-a folosit abuziv de statutul său de consumator care nu poate fi deconectat de la rețea. Dacă ar exista amenințarea deconectării, CFR probabil că nu ar mai trata problema cu atâta lejeritate. Ei știu că nu pot fi deconectați, este trecut în regulamentul de furnizare. Dacă CFR nu avea această facilitate, de a nu putea fi deconectat, și-ar fi plătit cu siguranță datoriile la filialele de furnizare a energiei. Într-o piață normală soluția ar fi rezilierea contractului”, a spus Silvaș.
Neplata obligațiilor contractuale de către CFR poate duce la intrarea în criză de lichiditate a companiilor de furnizare a energiei, atât de stat, cât și private, și astfel alimentarea cu energie a clienților ar putea fi afectată, întrucât furnizorii pot ajunge în situația în care să nu mai poată plăti energia pe care trebuie să o cumpere de la producători sau de pe piață.
„Piața cere o anumită lichiditate. Deși orice criză de lichiditate este temporară, noi avem nevoie de garanții în relațiile contractuale pe piață. De la CFR nu avem nicio garanție că primim banii pentru energia pe care le-o livrăm. Prezența pe piață este condiționată de garanții. Piața nu mai poate suporta comportamente ca ale CFR”, a adăugat Silvaș.
Directorul financiar al Electrica, Constantin Chivulescu, a adăugat că unii producători de energie, precum Nuclearelectrica, solicită pentru unele contracte de livrare a energiei plata în avans, iar creanțele neîncasate de furnizor îi reduc lichiditățile și îl forțează la împrumuturi.
„Nuclearelectrica, de exemplu, ne cere pe unele contracte plata în avans. Pe PCCB energia cumpărată trebuie plătită în 15 zile, pe PZU în șapte zile, iar pe piața de echilibrare în zece zile. Electrica are credite angajate de 75 milioane lei pentru a sta în piață, din cauza faptului că unii consumatori, precum CFR, nu plătesc”, a spus Chivulescu.
Potrivit reprezentanților Electrica, datoriile lunare ale CFR se ridică la 20 milioane lei.
„În 12 luni datoria CFR crește la 240 milioane lei, ceea ce reprezintă circa 16% din cifra de afaceri anuală a celor trei filiale de furnizare ale Electrica, de 1,5 miliarde lei, bani cu care ele își finanțează activitatea. CFR a consumat în ultimele cinci luni energie de la Electrica de 93 milioane lei, dar a plătit doar 4-5 milioane lei”, a Chivulescu.
CEZ România a debranșat în acest an de la rețeaua de alimentare cu energie electrică mai multe stații feroviare din județele Dolj, Gorj, Olt și Mehedinți, pentru neplata facturilor.
CFR a anunțat, anul trecut, că va vinde unele terenuri pentru a-și asigura fonduri de circa 300 milioane de lei cu care să plătească jumătate din datoriile de la acea dată către furnizorii de energie electrică.