Atunci când o femeie seduce, o face cu tot corpul, nu doar cu ajutorul cuvintelor: o privire, un anumit mod de a-și atinge părul și de a se așeza picior peste picior pot comunica mult mai mult decât o pasionantă declarație de dragoste sau un aparent refuz. În plus, și hainele au semnificația lor, cu fuste mini, provocatoare, combinate cu un maiou mulat, transparent, care nu lasă loc mult imaginației și care ar tăia răsuflarea și celui mai dur dintre domni.
Până aici, nimic nou „sub soare”. Cu toate astea, acest joc de seducție face subiectul unei cărți. În Franța, a fost lansat recent volumul „Déshabillez-moi. Psychanalyse des comportements vestimentaires”, în traducere „Dezbrăcați-mă. O psihanaliză a comportamentelor vestimentare”, scris de două psihanaliste freudiene, Catherine Joubert și Sarah Stern. Cartea se dorește a fi un manual de analiză a raportului personal pe care fiecare femeie îl are cu hainele pe care le cumpără sau le poartă. În general, hainele trădează sau maschează temerile și dorințele doamnelor. Chiar și în cele mai simple și mai banale gesturi, reprezentantele sexului frumos comunică inconștient prin intermediul propriului stil vestimentar. Cea mai eficientă metodă de seducție este o cale de mijloc între un corp ascuns și descoperit, clasicul efect „văd – nu văd”. Însă blugii și tricourile spun mult mai mult despre noi și despre dorințele noastre ascunse decât am vrea noi să se afle. De la bebeluși, pe care mămicile îi îmbracă în costumașe moi și colorate, de parcă vor în acest fel să transmită materialului toată dragostea și un sentiment de protecție față de propriul copil, și până la femeile victime ale „shopping-ului necontrolat”, care încearcă să uite de probleme cu ajutorul cărții de credit, și neuitându-le și pe adolescente, care se refugiază în pulovere largi și fără formă, cele două cercetătoare nu au neglijat nici un aspect legat de acest subiect. După ani de terapii, cele două specialiste au constatat că anumite patologii se exprimă și prin intermediul relației cu hainele: de exemplu, schizofrenicele au tendința să le folosească drept scut de protecție.
Fiecare vârstă cu problemele ei
În general, femeile se atașează de anumite articole, cărora le conferă o valoare particulară, afectivă sau superstițioasă. În timpul pubertății, comportamentul este ambivalent: tinerele se tem de un corp pe cale să se formeze și pe care nu îl mai recunosc. În aceste condiții, ele preferă să își ascundă formele sub tricouri largi și fără formă. După care, încep să coștientizeze care este situația și dau frâu liber impulsurilor erotice, expunându-și buricul sau purtând blugi cu talia joasă. Moda schimbului de haine cu prietenele sau cu surorile nu este doar un gest de politețe sau o metodă de a împărți un soi de complicitate, ci și de a-și descoperi propria feminitate prin intermediul comparației cu „cealaltă”. Potrivit specialistelor franceze, cumpărăturile impulsive nu semnifică doar o eliberare de stres, ci și un gest de a se răsplăti prin intermediul unei acțiuni nonconformiste, tocmai prin excesul ei. În același timp, doamnele sunt în căutarea unei imagini mereu noi, pentru a atrage privirile sau pentru a fi „obiectul ispitelor” și pentru bărbații cu care se întâlnesc zilnic. Același mesaj inconștient se ascunde și în alegerea hainelor cu imprimeuri ce amintesc de blana de leopard sau cu accesorii din piele de șarpe. Ca și cum ar spune: „Poate m-ai considerat mereu o fată cuminte și controlată, însă privește, dacă vreau, pot să fiu mult mai mult de atât”. Dacă în plus gențile de piton sunt roz, efectul este dublu. Culorile nu sunt deloc întâmplătoare. Roșu este simbolul unei provocări agresive, negru conferă vestimentației un fel de funcție de ecran între corpul perceput ca un loc de impulsuri și dorințe și lumea exterioară. Deseori, cei care preferă această culoare au tendința să își reprime aceste porniri ascunse. Mai nou, și domnii au început să se îmbrace și să se îngrijească întocmai ca o femeie, astfel că nu e exclus ca într-o zi să ajungă să se „molipsească” de unele ticuri și gesturi ale partenerelor, încercând să scape de stres în magazin și împărțind cu ele aceeași plăcere pentru shopping.
Click News
