Membrii mai multor organizații sindicale și neguvernamentale au criticat, ieri, în cadrul conferinței cu tema „Comunicarea socială pe TV. Problema spoturilor sociale”, modul în care unele campanii sociale portretizează eronat imaginea persoanelor cu dizabilități și a altor grupuri sociale. La conferință au fost prezenți reprezentanți ai CNS „Cartel Alfa”, Asociației Cascadorilor Români, Sindicatului ARTIS (afiliat la Cartel Alfa), Asociației Junior și Fundației Licinium, precum și Tedy Necula, membru al Sindicatului ARTIS.
Vorbitorii au discutat despre comunicarea socială pe TV, exprimându-și dezaprobarea în legătură campaniile sociale care portretizează eronat imaginea persoanelor cu dizabilități și a altor grupuri sociale, făcând referire la campania „Viteza distuge vieți”, proiect inițiat de Poliția Română cu sprijinul Petrom și a cărei parte de creație este semnată Leo Burnett, și care, în opinia vorbitorilor, ar leza imaginea persoanelor cu dizabilități.
Campania se desfășoară la nivelul întregii țări și are ca obiective responsabilizarea participanților la trafic în vederea adoptării unui comportament preventiv, conștientizarea opiniei publice asupra dinamicii și consecințelor accidentelor rutiere și diminuarea numărului accidentelor rutiere care au drept cauză viteza excesivă.
„Mesajele de interes public pot face victime colaterale la modul propriu, prin portretizări greșite”, a declarat Alexandru Ciochia, Director General Radio Lynx.
„Campaniile de responsabilizare socială de tipul «Viteza distruge vieți» pot fi foarte bune din punct de vedere execuțional și tehnic, dar au o problemă de imagistică, pentru că sunt create pe paradigma șocului, portretizând suferința”, a adăugat el.
„Nu există educație socială”
Reprezentanții ONG-urilor prezente la conferință susțin că în agențiile de publicitate care creează astfel de campanii sociale „nu există educație socială”. „Când primesc un astfel de cont, echipele de creativi din agenții reflectă și chiar induc percepții sociale în cadrul unor paradigme în care persoanele cu dizabilități sunt portretizate ca «eșec» și nu ca «performanță»”, susțin ei.
„În momentul în care o agenție își asumă realizarea unui spot de responsalitate socială, agenția trebuie să își asume și principiile de responsabilitate socială, nu numai creația artistică și cea tehnică a spoturilor”, a adăugat Alexandru Ciochia.
Potrivit reprezentanților ONG-urilor, spoturile agresive și violente de tipul celor din campania împotriva vitezei fac „victime colaterale”, trimițând mesaje secundare nocive care prejudiciază imaginea persoanelor cu dizabilități. Ei consideră că principala cauză a acestui fenomen este lipsa de dialog dintre ONG-uri și agenții, precum și lipsa de instruire specială de care ar trebui să beneficieze creativii care realizează aceste campanii.
„Publicitatea socială și cea comercială funcționează pe principii diferite. De ce o agenție și-ar propune să gândească într-o altă paradigmă? Argumentul este unul de ordin etic și moral”, a concluzionat Ciochia.
Înlocuirea pradigmei „Șoc și Groază”
Printre alte campanii considerate de reprezentanții ONG-urilor ca portretizând greșit anumite categorii a fost menționată și campania inițiată de Fundația pentru Copii Sănătoși, care a și fost interzisă de către Consiliul Național de Combatere a Discriminării, în urmă cu trei ani, pentru că aducea atingere mamelor care aveau copii cu dizabilități.
Organizatorii conferinței au făcut un apel la introducerea unei noi abordări în spoturile sociale care să înlocuiască paradigma „Șoc și Groază”, cea axată pe arătarea efectelor dure, cu una focalizată pe acțiunile de prevenire.
De asemenea, ei au susținut promovarea unei educații sociale în rândul echipelor de creație, care ar genera mesaje corecte, prevenind posibilitatea apariției mesajelor secundare care aduce prejudicii anumitor grupuri. Reprezentanții organizațiilor prezente au declarat că 90% dintre campaniile sociale portretizează greșit chiar publicul pe care încearcă să-l ajute.
Potrivit reprezentanților ARTIS , asociația ar fi înaintat Poliției Rutiere propriile scenarii pentru campania educațională de prevenire a vitezei, fără însă a primi feed-back.
Spoturile sociale, criticate pentru lezarea persoanelor cu dizabilități
