Este suficientă o mișcare a mâinii, o atingere delicată e pielii sau un schimb de priviri misterioase și imediat curiozitatea este stârnită în special în rândul bărbaților și al tinerilor. Spoturile publicitare au avut mereu drept scop atragerea atenției publicului, găsirea unui limbaj adecvat pentru a-i face pe oameni să urmărească spotul, ba mai mult, să-i convingă că produsul pe care îl promovează merită să fie încercat.
Utilizarea imaginilor senzuale și provocatoare în domeniul publicității nu este o noutate, însă în ultimii ani folosirea imaginilor cu caracter erotic a devenit din ce în ce mai explicită, ajungând până la limita în care acestea pot deveni deranjante pentru public.
Publicitatea urmărește prin orice mijloace promovarea bunurilor, serviciilor, companiilor și ideilor. Scopul direct ale acestor mesaje este stimularea dorințelor clienților potențiali, și formarea asociațiilor pozitive în legătură cu produsul sau compania promovată, scop care este atins prin folosința metodelor de manipulare psihologică mai mult sau mai puțin subtile. Impactul produs de mesajul publicitar depinde nu doar de ce se spune, ci și cum se spune. Execuția mesajului vizează tocmai aceste aspecte. Sexualitatea a fost considerată din totdeauna una dintre cele mai puternice instrumente de promovare ale unui produs. Potrivit unui studiu realizat de institutul IPSOS, bărbații sunt cei care degustă din plin astfel de spoturi publicitare.
„Cum reacționează spectatorii în fața unui astfel de limbaj provocator?” – aceasta a fost principala problemă pe care și-au pus-o reprezentanții institutului, care au realizat un sondaj pe un eșantion reprezentativ de 1.000 de persoane cu vârsta de peste 18 ani.
Aproximativ 35 la sută dintre bărbați au declarat că sunt pur și simplu seduși de spoturile publicitare provocatoare. Senzualitatea în publicitate atrage atenția reprezentanților sexului tare și oferă o catalogare pozitivă a mărcii pe care o promovează. De asemenea, 45 la sută dintre bărbați au declarat că mesajele senzuale reprezintă un mod distractiv și plăcut de a atrage atenția publicului asupra mărcii sau produsului.
Uneori însă, folosirea imaginilor cu conținut erotic se întâmplă să nu fie pe placul tuturor. Femeile sunt mai ales care dezaprobă această categorie de spoturi, subliniind că acestă „tehnică” ascunde de fapt sărăcia conceptuală a unui mesaj publicitar. Repulsia femeilor față de publicitatea care face apel la senzualitate și erotism crește o dată cu înaintarea acestora în vârstă.
22 la sută dintre persoanele intervievate refuză în mod categoric această formă de limbaj, subliniind că este vorba doar „de un spectacol gol, care pune la îndoială calitățile produsului”. În această categorie de respondenți se situează în special femeile cu nivel de studiu mediu sau sub cel mediu.
În lumea din vest, și în special în țările Comunității Europene, există în momentul actual o dezbatere foarte activă asupra protejării copiilor împotriva efectelor nefaste ale campaniilor publicitare. Specialiștii au apreciat că publicitatea subminează autoritatea părinților, induce tinerii, care nu au abilitatea intelectuală să se protejeze de manipulări psihologice, în acțiuni dăunătoare precum consumul de alcool, fumatul, consumul mâncărurilor nesănătoase sau începerea vieții sexuale la o vârstă fragedă.
„Mă întreb de ce toți creatorii de spoturi, mai mult sau mai puțin cunoscuți, firme mai mari sau mai mici, recurg mai devreme sau mai târziu la un spot cu conținut sexual. De ce nu merg mai departe? În Brazilia vedem adesea femei în bikini pe tot felul de vederi și de fluturași. Se crede că aceste campanii promovează turismul sexual. Englezii folosesc nuduri în reclame. În Italia vedem pe autobuze femei superbe îmbrăcate sumar. De ce nu are nimeni curajul să denunțe folosirea excesivă a sexului în publicitate?”, se întreabă Giuseppe Alebeggiani, care lucrează în cadrul unei agenții de publicitate.
Potrivit IPSOS, pentru a avea succes, publicitatea ce are conținut senzual trebuie să pună pe primul loc „cheia de comunicare care permite detașarea publicului de provocarea lansată de mesaj”. Spotul trebuie să provoace spectatorilor un zâmbet sau să transmită o idee clară, altfel poate apărea sentimentul de refuz față de imaginile prezentate. Specialistul în publicitate trebuie să prezinte mesajul într-un mod care să atragă atenția și interesul publicului vizat, adică să creeze un mesaj care să „capteze”.
Tendința actuală în materie de publicitate este aceea de a atrage atenția publicului prin stimuli polisenzoriali, printr-un mesaj măsurat, bazat în special pe „mult mai excitantele lucruri nespuse”. (Click News)