– Cea mai mare unitate spitalicească din județ mai are substanțe dezinfectante pentru cel mult o săptămână, din cauză că anul acesta nu s-a organizat licitație de achiziții
– Licitația, ce trebuia să aibă loc pe 14 august, a fost suspendată deoarece una din firme a contestat procedura de organizare la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor
La Spitalul Județean Suceava nu se poate asigura igiena corespunzătoare a spațiilor din cauza crizei de substanțe dezinfectante, care durează de câteva luni de zile.
Cadrele de pe secții au ajuns să pună bani mână de la mână pentru a cumpăra detergent și alte substanțe de curățat, dar acestea nu sunt eficiente în lupta cu microbii de spital, microbi care apar și se dezvoltă în orice unitate spitalicească din lume. Numai că la Spitalul Județean „balaurii”, cum li se spune aici microbilor, au șanse să se înmulțească în voie din moment ce unitatea nu are substanțele dezinfectante necesare, iar în maximum o săptămână poate rămâne cu stocurile pe zero.
Anunțul a fost făcut ieri de către directorul general al spitalului, economist Costică Dăscăliuc (foto), care a declarat că de vină pentru această situație „gravă” sunt angajați de la Serviciul de Aprovizionare, care au manifestat „neglijență” în mai multe rânduri. Problemele cu dezinfectanții au apărut în spital încă din luna iulie a.c., și asta din cauza neorganizării licitației de achiziții la finele lunii mai, după aprobarea bugetului unității și înainte ca licitațiile în spitale să fie blocate de Ministerul Sănătății. La timpul respectiv nu s-a organizat licitația pentru că documentația nu a fost întocmită corect, iar cei responsabili au fost sancționați ulterior de noul director general. Numai că odiseea întârzierii licitației cu pricina a continuat, iar licitația care trebuia să aibă loc pe 14 august a fost suspendată din cauză că o firmă furnizoare a contestat procedura de organizare.
Așa se face că spitalul nu a organizat în acest an nici o licitație pentru achiziționarea substanțelor dezinfectante (atât de necesare într-o unitate sanitară în care se operează în flux continuu, și pacienți sunt destui), iar în stocuri mai există cantități reduse de dezinfectanți, care ajung maximum pentru o săptămână de zile.
În lipsa acestor substanțe, se poate spune că Spitalul Județean poate deveni sursă de infecție pentru pacienții săi și pentru propriul personal. De altfel, directorul general al unității a menționat ieri că situația este gravă și că pot apărea infecții nosocomiale din cauza neasigurării igienei corespunzătoare a spațiilor. Costică Dăscăliuc a precizat că în prezent dezinfectanții din stocuri se folosesc la igienizarea blocului operator al spitalului și a sălilor de naștere.
– Invitația de participare la licitație nu a ajuns la firma contestatoare
Directorul Spitalului Județean Suceava a declarat că vinovat de amânarea licitației de achiziție a substanțelor dezinfectante de pe 14 august a.c. este un angajat de la Serviciul Aprovizionare, care nu se află la prima abatere. Acesta a fost sancționat pentru a doua oară, dar conducerea unității spune că nu poate să îl demită din cauză că legislația în vigoare nu permite asta.
Angajatul cu pricina nu a respectat procedura de organizare a licitației, iar invitația de participare nu a ajuns decât la patru firme, nu la cinci, așa cum prevede legislația. În consecință, firma care nu a primit invitație scrisă a contestat procedura la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, iar licitația nu s-a mai ținut.
Costică Dăscăliuc a declarat că invitația a fost trimisă totuși la firma cu pricina, HEXIFARM București, dar aceasta nu ar fi primit-o din cauză că și-a schimbat recent numărul de fax.
Directorul Spitalului Județean spune că în prezent face o anchetă pentru a afla dacă cineva din spital, sau din afară, a avut vreun interes să amâne această licitație și dacă nu cumva firma bucureșteană a pus la dispoziția spitalului un număr greșit în mod intenționat.
Dăscăliuc a menționat că licitația pentru achiziționarea dezinfectanților ar trebui să se amâne cu 22 de zile, dar pentru că acest interval este foarte mare în condițiile în care spitalul mai are asemenea substanțe, a cerut ieri Autorității de Sănătate Publică Suceava să intervină la Ministerul Sănătății Publice astfel încât licitația să se desfășoare mai devreme.
În toată această criză, pe 21 august, medicul specialist care se ocupa de monitorizarea infecțiilor nosocomiale de la Spitalul Județean și de controlul igienei spațiilor, Valerian Morariu, a demisionat din funcție, pe motiv că se afla în incompatibilitate, acesta fiind și angajat al ASP Suceava, deci funcționar public.






