– În lipsa unui buget pe acest an, spitalul face eforturi să supraviețuiască, dar se înregistrează mari lipsuri la medicamente, materiale sanitare și alimente
– „Fără buget, suntem deocamdată legați de mâni și de picioare. Atât timp cât cheltuielile de personal reprezintă 80% din fonduri, cu ce să trăim?! Cum putem face medicină fără materiale sanitare, medicamente și hrană la bolnavi?” se întreabă directorul Cristian Irimie
Situație dificilă la Spitalul Județean Suceava, determinată de lipsa bugetului pe anul în curs. Cum nici un spital din țară nu a primit bugetul pentru 2006, acest lucru fiind așteptat de abia la începutul verii, cea mai mare unitate spitalicească din județ trece în prezent printr-o gravă criză financiară și se confruntă cu probleme destul de mari în aprovizionarea cu materiale sanitare, medicamente și produse alimentare destinate mesei bolnavilor. Directorul unității, doctor Cristian Irimie, spune că spitalul funcționează acum cu o cotă din bugetul de anul trecut, asta în condițiile în care prețurile au crescut, la mai toate produsele și la utilități, și în condițiile în care s-au operat creșteri salariale. Conform unui ordin al Ministerului Sănătății, după 31 decembrie 2005, până la aprobarea bugetului pe acest an, spitalele pot încheia acte adiționale la contractele de anul trecut, dar acest lucru este posibil numai în cazul furnizorilor care păstrează vechiul preț. Pentru că majoritatea furnizorilor au crescut prețurile și continuă să le modifice în mod constant, s-a creat un adevărat haos, Spitalul Județean Suceava ajungând să organizeze licitații în fiecare lună în vederea desemnării de furnizori, fapt ce creează goluri de aprovizionare. Mai mult, explică directorul unității, în situația dată, nu se poate achiziționa vreun produs în cantitate mai mare decât în lunile anului trecut, chiar dacă ar fi necesar acest lucru. „Este o instabilitate extrem de mare în ceea ce privește aprovizionarea, generată de lipsa bugetului pe anul 2006. Am încheiat acte adiționale cu cei ce au păstrat prețurile din 2005, dar majoritatea furnizorilor au ridicat prețurile la medicamente, materiale sanitare, la alimente, deci la produsele de bază ce fac spitalul să funcționeze. Noi dispunem acum de fonduri ce reprezintă 8,3% din ceea ce am avut anul trecut, nici dezinfectanți în cantitate mai mare nu putem achiziționa”, a spus directorul Spitalului Județean Suceava.
Cristian Irimie a subliniat că spitalul se confruntă cu o criză financiară acută și că „nu avem nici o perspectivă la acest moment”. 80% din fondurile unității se duc pe cheltuielile de personal, salarii (care au fost suplimentate) și sporuri (maximale, în conformitate cu contractul colectiv de muncă).
Pentru a demonstra că spitalul se află la limita supraviețuirii din cauza subfinanțării, directorul Irimie a menționat că unitatea a avut în primul trimestru al anului fonduri de 65 miliarde de lei vechi și că la data de 17 martie a.c. erau efectuate plăți în valoare de 64,6 miliarde. Cheltuielile de personal au fost în perioada menționată de 54 de miliarde lei. Spitalul avea de plătit la 17 martie 1,8 miliarde de lei reprezentând cheltuieli materiale. Pe cele trei luni cea mai mare unitate spitalicească din județ a avut de plătit pentru iluminat 1,3 miliarde lei, pentru apă canal 1,19 miliarde lei, pentru medicamente 7,2 miliarde lei, iar pentru telefoane 213 milioane lei.
3,2 miliarde de lei au mers pentru tichetele de masă ale angajaților, iar 12 miliarde – la contribuțiile salariilor acestora. „În aceste condiții, când cheltuielile de personal se ridică la 80% din fondurile existente și când factura la utilități este mare, mă întreb ce firmă privată, oricare ar fi ea, ar putea să reziste și să funcționeze. Fără buget, suntem deocamdată legați de mâini și de picioare. Atât timp cât cheltuielile de personal reprezintă 80% din fonduri, cu ce să trăim?! Cum putem face medicină fără materiale sanitare, medicamente și hrană la bolnavi? Mi-e greu să mă gândesc cum anume o vom scoate la capăt în lunile ce vor veni. Îți trebuie un anumit buget să poți să își faci treaba bine, asta o știe toată lumea. Legea spune că salariile trebuie achitate cu prioritate, după care trebuie achitate cheltuielile de regie, iar noi asta facem. Poți avea pretenții la personal atât timp cât asiguri necesarul de medicamente și materiale sanitare pentru o activitate normală, dar la noi, în fiecare zi se termină câte ceva din stocuri”, a menționat directorul Spitalului Județean Suceava.
Acesta a declarat că o soluție pentru rezolvarea crizei prin care trec „mai toate spitalele din țară” în prezent ar fi creșterea tarifului pe caz rezolvat și reactualizarea valorii indicelui de complexitate a cazurilor realizate în 2005, astfel încât spitalele să primească mai mulți bani.





