Paradă automobile

Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile



Expoziția din centrul orașului Gura Humorului
Expoziția din centrul orașului Gura Humorului

Mașină ieftină și subiect de bancuri mai mult sau mai puțin răutăcioase în trecut, Trabantul a ajuns astăzi un automobil de colecție, care atrage privirile și aparatele de fotografiat ca un magnet. Atunci când se adună mai multe Trabanturi la un loc se ajunge deja la un adevărat spectacol de imagine.
Mașini cochete, care mai de care mai colorate, câteva decapotabile, cu tapițerii noi și sisteme audio performanțe, dar cu motoarele și caroseriile originale, s-au adunat din toată țara, în weekend, la Gura Humorului.
Întâlnirea Națională a Trabantiștilor a adunat la paradă 51 de mașini, majoritatea Trabanturi, alături de câteva Wartburguri și un Barkas, toate mașini fabricate de producătorul german IFA.
Două ore de ședințe foto în centrul orașului Gura Humorului
Pasionații s-au adunat, de vineri, la Pensiunea Bogdăneasa, unde a fost locul de campare al „trabantiștilor” veniți din toate colțurile țării. După un program stabilit cu Poliția Rutieră, coloana de mașini a plecat sâmbătă, la ora 11.00, spre Gura Humorului. Inconfundabilul miros emanat din sistemul de evacuare al Trabantului a învăluit pentru câteva minute orașul, iar mai toate lumea s-a oprit măcar pentru câteva secunde pentru a admira mașinile.
La Gura Humorului, Trabanturile și suratele lor au fost expuse timp de două ore în parcarea de peste drum de primărie, în fața catedralei. Au urmat două ore de ședințe foto cu mașinile.
Un sucevean a mers la paradă cu nouă mașini
Cele mai multe mașini expuse au fost ale suceveanului Viorel Romaniuc, care și-a umplut curtea locuinței din Burdujeni cu șapte Trabanturi, patru Wartburguri și un Barkas. El a mers la Gura Humorului cu nouă mașini, cea mai grea problemă fiind legată de găsirea șoferilor:
“Am adus la expoziție câte un model din fiecare mașină, patru din gama Wartburburg, patru din gama Trabant și un Barkas. Am găsit foști trabantiști care din diferite motive nu mai au mașinile și au acceptat cu plăcere să le conducă la paradă. E greu să dai un Trabant la cineva care nu a mai condus o astfel de mașină, dar până la urmă ne-am descurcat onorabil”, ne-a declarat Viorel Romaniuc.
Un model rar de Trabant, din 1964, și povestea lui
Una dintre cele mai valoroase mașini ale suceveanului este un Trabant 600, primul model al Trabantului, destul de diferit de modelele care au urmat:
Suceveanul a găsit mașina anul trecut, într-o stare nu tocmai bună:
“L-am achiziționat anul trecut, l-am adus de la Prahova, sunt al treilea proprietar. A fost mai întâi al unui bucureștean, care l-a cumpărat în 1964. El l-a vândut în 1967 cetățeanului din Prahova. Am găsit contractul de vânzare-cumpărare dintre cei doi și am remarcat că pe atunci în contract se specifica faptul că mașina a fost cumpărată în condițiile văzut-plăcut. Așa și eu l-am văzut și l-am plăcut, deși nu era nici pe departe ca în 1967. Mașina era deteriorată”, a povestit Viorel Romaniuc.
Trabantul cu motor de VW
Fiind vorba de o întâlnire națională, la Gura Humorului s-au adunat pasionați din toată România.
Teleky Endre, din Odorheiu Secuiesc, a venit la paradă cu un Trabant vopsit în trei culori.
„Este un hobby, mașina se folosește doar la întâlniri. Mașina mea e ultimul model de Trabant, fabricat în 1990, după unificarea Germaniei. Germania Democrată a dat caroseria, iar cei din RFG au dat motorul. Acesta nu e un Trabant clasic, e un Trabant cu motor cu licență de VW”, ne-a relatat proprietarul povestea Trabantului cu motor de VW, în forma sa originală.
Trabantul acoperit de un „dulap”
Horea Costea, un pasionat mai tânăr de Trabant, a venit la Gura Humorului de la Cluj-Napoca, cu un superb Trabant vișiniu. El se remarca prin faptul că avea un „dulap” pe Trabant.
„Sunt prima dată aici, sunt super încântat că sunt atâția pasionați pe lângă mine. Am cumpărat mașina acum trei ani, în stare mult mai proastă decât este acum. Am început să investesc, am ales culoarea vișinie văzând că la noi nu mai este vreun Trabant de colecție pe această culoare. Dulapul de sus e un cort făcut după planul original german, am găsit undeva planul și l-am făcut la dimensiunile originale”, a povestit Horea Costea, făcând referire la faptul că în trecut, în Germania, cortul fabricat exclusiv pentru Trabant era văzut frecvent pe mașini, depășind ușor cupola acestora.
Un Wartburg din 1961, salvat de un sucevean de la programul „Rabla” și adus în stare impecabilă
Una din mașinile care a atras cele mai multe priviri a fost un superb Wartburg vopsit alb-albastru, model vechi, fabricat în 1961. Proprietar este un bărbat din Ipotești, Nelu Bîrîiac. Bărbatul a salvat acum 11 ani mașina de la dezmembrări:
“Proprietarul a vrut să dea mașina la programul Rabla, aveam un prieten care lucra la acel centru și știa că sunt interesat, așa că m-a pus în legătură cu proprietarul. Am făcut acte de vânzare-cumpărare, i-am dat omului diferența de bani pentru programul Rabla și am salvat mașina de la distrugere”, ne-a povestit bărbatul.
Suceveanul a ținut mulți ani mașina în garaj, iar recent, ajutat și de Viorel Romaniuc, s-a apucat de restaurarea ei. Între timp a și atestat-o ca vehicul istoric.
„Zilele trecute mi-a oferit cineva pe ea, pe nevăzute, 4.500 de euro, dar i-am spus că nu este de vânzare. Băiatul meu lucrează în Anglia și este mai pasionat ca mine și mi-a zis să nu o vând sub nici o formă. Cred și sper că această mașină va rămâne pentru totdeauna în familie, din generație în generație”.
Wartburgul model 312 este o mașină rară. În România ar mai fi păstrate patru-cinci mașini. Automobilul clasic al suceveanului are schimbată vopseaua și tapițeria actualizată, în rest fiind original.
Trabantiștii au îmbinat pasiunea pentru mașini și parada cu turismul
După parada din Gura Humorului mașinile s-au îndreptat spre Pensiunea Voroneț, iar apoi spre baza pârtiei Șoimul, pentru ca oaspeții din țară să facă o plimbare cu telescaunul. Întâlnirea Trabantiștilor a continuat până duminică. Aceste întâlniri au și scop turistic, oaspeții din țară vizitând mai multe obiective turistice din Bucovina.



Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Familia Romaniuc și superbul Trabant 600 fabricat în 1964
Familia Romaniuc și superbul Trabant 600 fabricat în 1964
Wartburgul lui Nelu Bîrîiac din Ipotești
Wartburgul lui Nelu Bîrîiac din Ipotești
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Spectacol retro cu mașini Trabant cochete, viu colorate sau decapotabile
Expoziția din centrul orașului Gura Humorului
Expoziția din centrul orașului Gura Humorului


Recomandări