Aripi întinse

Spectacol în aer la redeschiderea Aerodromului din Floreni



Demonstrație de măiestrie în aer
Demonstrație de măiestrie în aer

Trei luni de muncă și multă pasiune au pus la bătaie câțiva inimoși, iar rezultatul s-a văzut sâmbătă, când Aerodromul din Floreni, din apropiere de Vatra Dornei, a fost reintrodus pe hărțile de zbor ale României. Pentru a onora acest eveniment, nebuni frumoși ai aerului din toate colțurile țării și-au dat întâlnire pe Dealul Floreni și au contribuit la un spectacol aerian de calitate. Curioșii care au ținut să fie prezenți la Aerodromul din Floreni nu au avut ce regreta, piloții, parașutiștii și ceilalți practicanți ai sporturilor aeriene oferind momente unice. Pentru o parte dintre spectatori ziua s-a terminat cum nu se poate mai atractiv, cu o plimbare în aer oferită de organizatori.
Foarfecul și șampania au coborât din aer
Deschiderea oficială a avut loc în jurul prânzului, dar nu oricum, ci într-un mod tipic pentru manifestarea de la Floreni. Șampania destupată de gazde a venit din aer, adusă de un parașutist, tot de acolo fiind adus și foarfecul cu care primarul din Dorna Candrenilor a tăiat panglica inaugurală. Cel care a adus foarfecul și șampania este un fost pilot de MiG-21, Eugen Botezatu, care după trecerea în rezervă s-a reprofilat pe aparate de zbor ultraușoare și parașutism.
„Față de ceea ce făceam în aviația militară, aici e distracție. Diferența dintre un supersonic și un avion ultraușor este ca de la cer la pământ. Oricum, orice se ridică de la sol îți dă satisfacție. Pentru noi, piloții, în afară de nașterea unui copil, zborul este cel mai important lucru din viață”, a spus Eugen Botezatu. Originar din Fălticeni, acesta s-a stabilit de ani buni la Bacău, iar în cariera sa militară a zburat pe MiG-21 și MiG-21 Lancer, adunând peste 1.000 de ore de zbor pe aceste aparate.
Pilot, la 86 de ani
În aer au urcat și oameni trecuți binișor de prima tinerețe. Campion absolut al României la acest capitol este Georges Craioveanu, președintele Asociației Piloților și Proprietarilor de Aeronave Ultraușoare Motorizate. Chiar dacă ține cu tot dinadinsul să spună că are 76 de ani, Georges Craioveanu a împlinit venerabila vârstă de 86 de ani. Nu are nici o reținere când vine vorba să urce în motodeltaplanul său pentru a survola înălțimile. „Dacă vrei să trăiești senzații diferite față de cele din avion trebuie să mergi cu motodeltaplanul”, a mărturisit Georges Craioveanu.
Avionul, mașina aerului
Dacă pentru cei mai mulți dintre posesorii de aparate de zbor ultraușoare la mijloc este doar pasiune, există și persoane care au transformat avionul într-un mijloc de transport eficient. Cel puțin așa crede omul de afaceri rădăuțean Daniel Mitric. În cei aproximativ trei ani de când și-a luat brevetul de zbor, Daniel Mitric a adunat peste 700 de ore de zbor. „Nu prea am timp de agrement pentru că folosesc avionul pentru lucruri mult mai utile, cum ar fi să mă deplasez în diferite locuri din țară unde am afaceri. De exemplu, până la Constanța, cu avionul ajung într-o oră și jumătate, în timp ce cu mașina am nevoie de opt sau chiar 11 ore”, a spus Daniel Mitric.
Și pentru că și alți oameni de afaceri din Suceava doresc să-și cumpere avioane pentru a le folosi când călătoresc în interes de serviciu, Daniel Mitric a dezvăluit că în curând va deschide o școală de pilotaj proprie.
Machete și avioane teleghidate
Pe lângă avioanele cu care piloții au urcat în aer, dar și celelalte aparate de zbor, la Floreni au existat și machete de mici dimensiuni construite de copiii de la Cercul Aeronil din Năsăud. „Avioanele le construim după niște schițe și folosim o pânză specială și balsa, un lemn foarte ușor. E ceva de muncă până vezi finalizată o machetă, dar visul meu e să zbor de adevăratelea”, a precizat Sorin Fiscutean, unul dintre copiii veniți tocmai de la Năsăud.
La fel de gustate de public au fost și demonstrațiile oferite cu avioane teleghidate, construite și manevrate de doi entuziaști din Suceava. „Partea bună cu aceste avioane e că dacă își rup vreo aripă, pilotul rămâne întreg”, a glumit rădăuțeanul Sorin Trelea, omul care a prezentat fiecare eveniment de pe cerul de la Floreni.
Cu avionul aproape nemișcat în aer
O altă demonstrație care a stârnit aplauzele spectatorilor a fost cea oferită de instructorul de zbor Attila Goger. Avionul pilotat de acesta a avut momente în care aproape a ignorat legile fizicii și s-a mișcat foarte lent în aer fără să se prăbușească la pământ, stârnind emoții chiar și printre piloții cu experiență care-l priveau de la sol. Fumul pe care avionul pilotat de Attila Goger îl scotea periodic a amplificat efectul acrobațiilor din aer.
La fel de gustate au fost și zborurile rădăuțeanului Radu Trelea, care a efectuat și câteva lupinguri cu avionul său, dar și alte manevre care au provocat admirație în rândul oamenilor aflați sâmbătă pe Aerodromul din Floreni.
Administratorul Aerodromului Floreni a descoperit locația abia în noiembrie anul trecut
Culmea ironiei, omul care a contribuit decisiv la schimbarea feței Aerodromului de la Floreni, Dan Cobuz, nici nu știa de existența acestei locații până la sfârșitul anului trecut. Cel care a băgat banii în refacerea Aerodromului, Laszlo Kiss, un alt împătimit al zborurilor, a venit cu ideea, iar familia Cobuz a dat finalitate proiectului.
„Era o paragină când l-am văzut, dar existau premise să-l aducem la normal într-un timp destul de scurt. Marea problemă a fost că vara la munte oamenii sunt cu toții la adunat fân și nu am avut cu cine să lucrăm, așa că am muncit în familie. Proiectul e o realizare pentru toți cei care zboară cu aparate ultraușoare, iar pentru mine personal este și o revanșă față de sistemul militar care nu mi-a oferit nici o satisfacție, iar în ultimii ani am asistat la distrugerea aviației militare din România”, a spus Dan Cobuz. Pilot în rezervă după ce ani în șir a zburat pe elicoptere militare, administratorul Aerodromului Floreni a precizat că a primit deja semnale pozitive. „Am fost vizitați de străini posesori de aparate ultraușoare care și-au exprimat dorința de a vizita aceste zone. Noi îi așteptăm la Aerostațiunea Montană Floreni și le asigurăm toate condițiile, de la hangarul pentru avioane până la hotelul în care să rămână cazați dacă vremea nu este optimă pentru zbor”, a completat pilotul în rezervă Dan Cobuz.
Aerodromul din Floreni, o provocare
Și soția administratorului Aerodromului din Floreni a pus suflet și a muncit din greu pentru ca acest proiect să prindă viață. „A fost o muncă titanică, dar am făcut-o cu plăcere. Sunt doar pasager, dar iubesc aviația pentru că trăiesc în acest mediu de la 15 ani. Această pistă trebuia să renască, iar pentru mine a fost o provocare”, a declarat Anișoara Cobuz.
Munca efectivă la Aerodromul Floreni a început în luna mai a acestui an, iar pentru a face posibilă decolarea și aterizarea avioanelor și a celorlalte aparate de zbor, soții Dan și Anișoara Cobuz, fiica acestora, Raluca, tatăl fostului pilot militar de elicoptere Petru Cobuz, cumnata Petronela Cobuz, nepoata Diana Gheorghian și paznicul Radu Muha au avut de desființat un depozit ad-hoc de materiale de construcții, de mutat munți de moloz și de tăiat bălăriile care puseseră stăpânire pe pistă și împrejurimi.
Aerodromul Floreni, concesionat pe 49 de ani
Aflat în proprietatea Primăriei Dorna Candrenilor, Aerodromul de la Floreni este al doilea din județ, după cel de la Frătăuți. Pista are o lungime de 550 de metri și o lățime de 35 de metri, iar pentru ca lucrările de reabilitare să poată avea loc, Primăria Dorna Candrenilor a concesionat terenul și clădirile Aerodromului Floreni pentru o perioadă de 49 de ani.
Girocopterul, atracția zilei
Pe lângă motodeltaplane, motoparapante sau avioane ultraușoare, pe Aerodromul din Floreni a putut fi văzut sâmbătă și un aparat de zbor mai ciudat. Se numește girocopter și este o combinație între avion și elicopter. Este singurul aparat de zbor de acest fel din România și aparține finanțatorului proiectului de la Floreni, Laszlo Kiss.
Curse gratuite pentru spectatorii norocoși
La finalul prezentării puse la punct de organizatori, s-a organizat și o tombolă, iar mai mulți norocoși au avut posibilitatea să admire din aer priveliștea de la Floreni. Fie că au zburat cu avioanele ultraușoare ale celor veniți la evenimentul de sâmbătă, fie că s-au încumetat să urce în motodeltaplan, la revenirea din aer toți pasagerii de ocazie au afișat un zâmbet de satisfacție.


Parasutistii au coborit pe aerodrom
Parasutistii au coborit pe aerodrom
Parasutist
Parasutist
Parasutist
Parasutist
Motoparapanta
Motoparapanta
Motodeltaplane la sol
Motodeltaplane la sol
Motodeltaplan si avion
Motodeltaplan si avion
Eugen Botezatu, fost pilot MiG21
Eugen Botezatu, fost pilot MiG21
Demonstratie de maiestrie in aer
Demonstratie de maiestrie in aer
Daniel Mitric, in prim plan
Daniel Mitric, in prim plan
Avioane la sol si motodeltaplane in aer
Avioane la sol si motodeltaplane in aer
Avioane la sol
Avioane la sol
Anisoara Cobuz, sotia administratorului Aerodromului
Anisoara Cobuz, sotia administratorului Aerodromului
Dan Cobuz, administratorul Aerodrom Floreni
Dan Cobuz, administratorul Aerodrom Floreni
Aerodromul Floreni, din aer
Aerodromul Floreni, din aer
Girocopterul în aer
Girocopterul în aer
Georges Craioveanu, pilot la 86 de ani
Georges Craioveanu, pilot la 86 de ani
Avion teleghidat
Avion teleghidat
Panglica a fost taiata cu o foarfeca adusa de un parasutist
Panglica a fost taiata cu o foarfeca adusa de un parasutist
Demonstrație de măiestrie în aer
Demonstrație de măiestrie în aer