Viteză, roți încinse, înălțimi amețitoare, drift-uri spectaculoase, mult fum, peisaje superbe și fete frumoase, sunt ingredientele de succes ale celei de-a treia etape a Campionatului Național de Drift din România, care a avut loc la Suceava, pe parcursul a două zile, sâmbătă și duminică.
Fascinantul masiv muntos Rarău a fost locul de desfășurare a unuia dintre cele mai spectaculoase evenimente auto din țară, competiția având loc pe o porțiune din drumul județean 175B Pojorâta – Rarău, drum situat la o altitudine de 1.550 de metri.
La a II-a ediție a singurei etape de drift pe traseu montan din Campionatul Național de Drift din România, cea mai periculoasă, dar și cea mai spectaculoasă, s-au înscris 28 de piloți din România, Bulgaria și Ungaria, care au concurat la două categorii – profesioniști și debutanți.
Printre aceștia se numără cei mai buni și populari piloți de drift din România: Călin Ciortan, suceveanul Răzvan Frățianu, Sorin Ene, Marius Mitrache, Iulian Jumunga și Bogdan Pădurariu, singurul drifter din Europa care concurează cu un automobil Audi Quattro.
Cea mai tânără femeie-pilot de drift din Europa a făcut senzație pe Rarău
O prezență remarcabilă în concurs a fost cea a echipei Bulgariei, formată din șapte membri, printre care curajosul Stefan Stefanov, care a uimit publicul cu intrările sale în forță, urmate de fiecare dată de o perdea de fum și pulbere de cauciuc ars, Krasmir Stefanov, unul dintre cei mai buni drifteri din zona Balcanilor, precum și fiica acestuia, în vârstă de numai 15 ani, Kristalina Stefanova, cea mai tânără femeie-pilot de drift din Europa.
Frumoasa bulgăroaică care a participat la numai 15 ani în cea mai periculoasă etapă de drift din România s-a dovedit o prezență senzațională, atât la volan, cât și în afara mașinii, fiind admirată de toți cei prezenți pe munte, unii dintre ei veniți de la sute și sute de kilometri distanță, doar pentru a urmări acest eveniment unic în țară.
Kristalina pilotează o mașină de peste 600 de cai putere și se descurcă extrem de bine la volanul mașinilor puternice, pasiune moștenită de la tatăl său, alături de care a fost prezentă în concurs.
Drift între prăpastii, parapete de beton și pereți de piatră
Prezența unora dintre cele mai frumoase mașini tunate din zona Balcanilor, a unor piloți de renume, dar și garanția unui spectacol plin de adrenalină a făcut ca fiecare moment al antrenamentelor și competițiilor să fie urmărit de sute de spectatori, care au avut de parcurs pe jos o bună porțiune din TransRarău, pentru a ajunge la locul de desfășurare a competiției.
În pauzele dintre demonstrațiile de drift, uneori mai spectaculoase decât cele din competiție, spectatorii s-au putut delecta cu frumusețea peisajelor.
Suceveanul Răzvan Frățianu, campion național la drift, consideră runda de pe Rarău drept cea mai spectaculoasă etapă a sezonului: „Este o zonă în care nu ne mai permitem greșeli. Dacă ai greșit, ai plecat acasă cu mașina. Într-una dintre părți este parapet, iar în cealaltă șanț de beton”, a spus experimentatul pilot, originar din Câmpulung Moldovenesc.
De altfel, nici nu aveai cum să nu simți furnicături pe spate când te uitai în jos, în hăurile care se căscau de o parte și de alta a drumului străjuit de parapete, ori la zidurile de beton sau piatră care delimitau traseul de drift.
Aerul tare, de munte, i-a făcut pe mulți să se înfioare, mai ales că deși era soare, la acea înălțime, temperatura, chiar și în timpul zilei, a fost de maxim 15 grade Celsius.
Cei care nu au venit îmbrăcați corespunzător au suplimentat hainele cu câte o pătură sau cu ce au mai găsit, alții s-au încălzit cu câte o tărie și cu o farfurie de mâncare aburindă, luată din ceaunele în care fierbea molcom, la foc din lemne, o tocană cu bucăți suculente din carne, ori balmoș, făcut cu caș de la stânele de pe Rarău.
Prima zi din etapa a 3-a a Campionatului Național de Drift din România, disciplină recunoscută oficial în 2016 de Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS), s-a încheiat cu calificarea lui Călin Ciortan pe primul loc la clasa Pro, urmat de Cătălin Trifan, Sorin Ene, Stefan Stefanov și Răzvan Frățianu, în vreme ce la debutanți, pe primul loc s-a clasat frumoasa bulgăroaică, Kristalina Stefanova.
Drift-ul – un sport extrem, inițial ilegal, devenit foarte popular
Driftul sau derapajul controlat pe șosele montane mai este cunoscut sub conceptul de „touge”, un termen calchiat în limba engleză din termenul originar japonez „tōge”, care se traduce prin pas sau trecătoare montană. Este vorba despre secțiuni de drum extrem de periculoase, chiar și pentru traficul rutier obișnuit, din munții Japoniei. De obicei, acolo drumul se îngustează, iar după parapetele de protecție se cască râpe adânci.
Diferența față o întrecere obișnuită este că șoferii trebuie să conducă în derapaj controlat permanent, la viteze și în unghiuri cât mai mari. Scopul celor doi sau chiar mai mulți șoferi participanți este nu de a se întrece reciproc, ci de a imita mișcările liderului și de a rămâne la distanțe cât mai mici față de mașinile competitorilor.
Inițial, aceste curse au fost ilegale, dar popularitatea în creștere a dus la legalizarea lor. Cursele „touge” au devenit extrem de populare în toată lumea, după ce au fost mediatizate prin filme precum „Fast&Furious” sau în jocuri video precum „Need for Speed”. La nivel european se desfășoară de zece ani „European Moutain Drift Championship – King of Touge”. În România, campionatul național de drift se desfășoară de 7 ani.
Senzații tari
Spectacol auto extrem, pe culmile Rarăului, la singura etapă de drift pe traseu montan din România
